יום שלישי, 8 במאי 2012

קנין אגב בשבת

נתעוררתי לזה אחרי התכתבות עם אהובי ר' אביאל הילמן שליט"א 

ידועה סוגיית הש"ס [קידושין ז] שדנה אם אפשר לקדש חצי אשה ותתפשט הקדושה בכולה.

בספר מצפה אריה [מהדו"ת יו"ד סי' עט] נסתפק איך הדין בקידושי אשה האסורה לו, אם בכה"ג אמרינן נמי פשטו קידושין בכולה. והעיר בזה בס' אבני חפץ [סי' קב] מדברי השער המלך [פ"ה מהל' ערכין הי"ז], דבמקדיש בעל מום לא שייך לומר פשטה קידושה בכולה, משום דהקדש גרוע הוא, דע"י עבירה הוא בא, ואי לאו דגלי קרא מסתברא דלאו קדוש הוא כלל, השתא דגלי לי קרא, תפסת מועט תפסת, ודי להקדש גרוע כזה שיחול על מה שהקדיש ולא שימשוך אחר עמו עיי"ש, וה"נ בקידושי אשה באיסור, כיון שהקידושין גרועים, נהי דגלי קרא דתפסי אבל די שיתפסו מה שקידש ולא שימשכו עוד מחוץ לזה, ול"ש בזה לומר פשטה קידושין בכולה.

ועפ"י הדברים האלה צידד בשו"ת באבני חפץ [לג"ר אהרן לוין זצוק"ל הי"ד סי' קב] לומר דבר מחודש בדיני קנינים, דהמקנה קרקע ומטלטלין כאחד קונה המטלטלין אגב הקרקע, והוא הוא קנין אגב, דזה דוקא כשהמקח נעשה בהיתר אבל כשהמקח נעשה באיסור, וכגון שהקנין נעשה בשבת, אף שהקנין חל, כדאי' בס"ס רל"ה, בכה"ג לא קנה אלא את הקרקע אבל לא את המטלטלין, דבמקח של איסור לא שייך קנין אגב.

והסברא י"ל עפ"י השער המלך, דבמקדיש בעל מום לא שייך לומר פשטה קדושה בכולה, משום שהקדש גרוע הוא, דע"י עבירה הוא בא, ודי להקדש כזה שיחול על מה שהקדיש ולא ימשוך אחר עמו, וא"כ י"ל שקנין בשבת הוא קנין גרוע ולא יחול אלא על הקרקע ולא ימשוך עמו את המטלטלין עכ"ד.

ויש לחלק, דבדין פשטה, קיימים שני שלבים, קודם חל על החלק שהוקדש ואח"כ על החלק שלא הוקדש, או אם נאמר שהדיבור מתפשט [כפי שמשמע ברש"י שם בסוגיא] גם כן, קודם הוא אומר את דיבורו ואח"כ מתפשט הדיבור לכלול את כל הבהמה. שונה הוא קנין אגב, שכלול בתוך קנין הקרקע גם קנין המטלטלין. ולא מיביעא אם נאמר שהפשט בקנין אגב הוא שהקנין שעושה בקרקע עולה גם למטלטלין, אלא אפילו נאמר שהקנין בקרקע נחשב גם קנין למטלטלין [ונ"מ אחת בין שתי הגישות היא, בין היתר, אם בכתיבת שטר צריך גם לכתוב את המטלטלים – לצד הראשון, לא, לצד השני, כן, עי' אריכות בס' תורת קנינים ח"ב פ' י"א] לפי שתי הדרכים כשקונים את הקרקע המטלטלים נקנים עמה. ולכן שאני קנין אגב מקנין ע"י התפשטות שבאגב לא צריך שני שלבים אלא הכל כלול בקנין קרקע המקורי וא"כ גם קנין שנעשה באיסור יחול משא"כ בדין פשטה שעקב האיסור נעצרת ההתפשטות. ויל"ע בזה ולא באתי אלא להעיר.       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה