תהילים פרק נ"א
פרק נ"א הינו מזמור התשובה הגדול
שבספר תהילים, ואפשר שאף במקרא כולו.
מתוך פרק זה, הבה נציב כמה שאלות קשות
וננסה לדלות מתוך ההתמודדות עמן את נקודות האור, הנותנות ממד חדש למזמור.
א. לאחר שמתחנן דוד על נפשו ומבקש:
"חָנֵּנִי
אֱלֹהִים כְּחַסְדֶּךָ כְּרֹב רַחֲמֶיךָ מְחֵה פְשָׁעָי"
(ג').
הרי הוא מתוודה ואומר:
"כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד"
(ה').
וכאן נשאלת השאלה: אם היה דוד מודע
לפשעיו, מדוע המתין לתוכחתו של נתן הנביא שנשתהתה עד לאחר שנולד הבן שילדה לו בת
שבע? האם ניסה דוד להסתיר עד כה את חטאו?
ואם כן, כיצד יכול היה לומר עכשיו בלא
שפתי רמייה "כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע
וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד"?
ב. בפסוק ו' ממשיך דוד ואומר:
"לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי".
וכאן זועקת שאלה כבדה מנשוא, האם חטאו
של דוד היה רק כלפי שמים, ולא כלפי אוריה החִתי ובת שבע?!
וכי אין דוד יודע שחטאים שבין אדם לחברו
אינם מתכפרים עד שיְרצה את חברו? כיצד יכול הוא לומר
"לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי"?
ג. מה פשר הביטוי הסתום החותם פסוק זה:
"לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ"?
וכי נועד החטא להראות שהקב"ה צודק
יותר מדוד?
שאלות אלה מחייבות אותנו להעמיק בפסוקים
ולגלות בהם תובנות חדשות, הן באשר לחטאו של דוד והן באשר למהלך תשובתו.
נקודת המוצא להבנת התהליכים הנפשיים שעובר
דוד בחטא בת שבע נעוצה בשאלה האם היתה זו רק תאוות בשרים ירודה, שסחפה את דוד לחטא
הנורא ואותה ניסה להסתיר, תוך שימוש באמצעים הגובלים בשפיכות דמים או שמא היתה זו
רוח אחרת, שנבעה ממניעים גבוהים, גם אם הביאה למעשים שגויים וחמורים?
על שאלה זו עומד במסכת סנהדרין
(ק"ז ע"א) רבא, גדול אמוראי בבל, וכה דבריו:
"ראויה
היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית, אלא שבאה אליו במכאוב".
וברוח זו מצינו שם גם את דברי תנא דבי
רבי ישמעאל:
"ראויה
היתה בת שבע בת אליעם לדוד אלא שאכלה פגה" (בהיותה
עדין בוסר).
ופירש רש"י:
"אכלה
פגה" – שקפץ את השעה להזקק לה על ידי עברה".
בדברים אלה ששורשם אמת צפונה תובנה
נפשית עמוקה.
דוד המלך איננו יכול להצטייר לכל
המתבונן במקרא כנואף חסר עכבות, שרק תוכחתו של נתן הנביא שינתה לפתע את מסלול
חייו. כל הנהגתו של דוד שהכתוב מעיד עליו:
"וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּוֹ"
(שמואל ב' ח', ט"ו).
וכל דבקותו בה' יתברך, המגיעה לשיאה
בתפילתו:
"צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי"
(תהילים ס"ג, ב').
כל אלה מחייבים אותנו לגלות ממד אחר
לחטאו של דוד.
יתרה מזו הקשר בין דוד ובת שבע לא פסק
גם לאחר תוכחתו של נתן הנביא, ולאחר מות הילד שנולד בחטא, דוד המלך נוטל את בת שבע
לאחר תשובתו והופכה לאשתו,בהנחייתו של נתן הנביא, וממנה נולד שלמה המלך שהכתוב
מעיד עליו "וַה' אֲהֵבוֹ"
(שמואל ב' י"ב, כ"ד) והוא הוא מקים המקדש ובונה את מלכות ישראל.
דברים אלה מלמדים אותנו שנקודת אמת
עמוקה עמדה בשורש אהבת דוד ובת שבע, ודווקא היא הביאה לכישלונו של דוד.
בשעה שרואה דוד את בת שבע חש הוא, בכל
נימי נפשו, שהיא האשה ה"ראויה לו מששת ימי בראשית", וממנה תיבנה מלכותו
לעדי עד. דווקא השגה נפשית זו מסמאת את עיניו ומביאה אותו לכישלון מתמשך כה נורא,
מבלי שיחוש בכך, עד שלאחר הולדת הילד בחטא, לא היה עוד מנוס מבוא נתן הנביא אליו
להוכיחו על חטאו, ולומר לו במילים נוקבות שאין כמותן:
"מַדּוּעַ בָּזִיתָ אֶת דְּבַר ה' לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינַי"
(שמואל ב' י"ב, ט').
א. אם כנים דברינו, אפשר שנוכל לפענח את
הפסוק "כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי
נֶגְדִּי תָמִיד":
אין הכוונה לומר שדוד היה מודע לפשעיו
וניסה להסתירם, אלא אדרבה לומר שחטאו, שאליו לא היה מודע עד כה, מחמת אהבתו העמוקה
לבת שבע, מתייצב עתה לנגד עיניו במלוא חומרתו, ומכאן ואילך לא יסור ממנו
לעולם.
בלשון זו כותב הרמב"ם בהלכות תשובה
(ב', ח'), שיש להוסיף ולהתוודות על חטאו, אף על פי שעומד בתשובתו, שנאמר: "כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד".
וברוח זו ניתן לומר שידיעתו של דוד קיבלה ממד חדש בעקבות תוכחתו של נתן וכלפיה הוא
אומר "כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע"
– מכאן ואילך – "וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי
תָמִיד" – בעתיד.
דוד מגלה באחת שכל מחשבתו לפיה "וְעַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה" (משלי
י', י"ב) הינה שגויה מן היסוד, וכי תהיינה הנסיבות אשר תהיינה, אין הן מחפות
על שום עוולה מוסרית. דוד מבין שאותה שעה בעומק נפשו ש"אֵין חָכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד ה'
" (משלי כ"א, ל') ולא יועילו כל ההשגות הרוחניות הגבוהות, כדי לעקור ולו
איסור תורה אחד.
נקודה זו גנוזה בדברי חז"ל
"ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד, אלא שאכלה פגה", דהיינו שהיתה בוסרית
ובלתי ראויה ולפיכך הביאה עליו מכשול ומכאוב כה רב.
ב. על רקע זה יאיר באור חדש הפסוק
"לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי":
אין כוונת דוד לומר שלא חטא כלפי אוריה,
ואין הוא ראוי לעונש על כך. ודאי שחטא כבד חטא, וחטאו לנגדו תמיד, ברם כוונת דוד
לומר שמגמת חטאו לא היתה תאוות בשרים כלפי בת שבע ולא קנאה באוריה, אלא לשם שמים
ודווקא בנקודה זו עצמה מונח חטאו הכבד, שעליו הכתוב אומר: "לְךָ לְבַדְּךָ
חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי".
ג. ברוח זו נבין את סיום הכתוב "לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ":
דוד מתכוון לומר שכל מחשבתו לעשות את
רצון קונו תוך התחכמות כנגד מצוותיו הפשוטות והברורות, הינה פשע כלפי שמים, ועליה
יש להצדיק את הדין ולומר:
"לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ".
המילה "לְמַעַן" בהקשר זה, אין משמעותה שכוונת דוד היתה לחטוא כדי
להוכיח שהקב"ה צודק יותר ממנו, או כדי להוכיח שניתן לחטוא כדי לחזור
בתשובה (כדרך שנדחק רש"י לפרש), אלא משמעותה שכתוצאה מחטאו של דוד,
נתרומם ונתגלה בפרספקטיבה א-לוהית מהו רצון ה' העולה על כל מחשבות השווא לפיהם היה
דוד סבור שניתן לעשות רצונו תוך הפניית עורף למצוותיו.
ד. ולסיום הארת נקודות האור, הבה נשוב
לאותה תפילה גדולה, העומדת בלב המזמור:
"לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים
וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי"
(י"ג).
אין דוד המלך מסתפק בתיקון חלקי ואפילו
לא בתפילה היקרה "וטהר לבנו לעבדך באמת". דוד המלך חותר לבריאת לב חדש
מן היסוד, שבו מתחיל הכל יש מאין, והכל יכול להתעלות מתהומות ארץ ועד שמי שמים.
לפיכך תפילה זו אינה יכולה להסתפק בבקשת
הצלה ממוות לחיים, כדרך שהיו אולי נוהגים חוטאים ופושעים המבקשים סליחה ומחילה
מתוך חרדה מפני המיתה. דוד המלך הזועק "אַל
תַּשְׁלִיכֵנִי מִלְּפָנֶיךָ וְרוּחַ קָדְשְׁךָ אַל תִּקַּח מִמֶּנִּי"
(י"ג) מבקש לומר כי גם אם יאפשר לו ריבון העולמים להמשיך לחיות, אבל יטול
ממנו את רוח קודשו וימנע ממנו את קרבת א-לוהים, אין חייו חיים, והריהו חשוב כמת,
לפיכך לא די לו בביטוי "אַל תַּשְׁלִיכֵנִי...",
ומוסיף הוא מילים שאין יקרות מהן:
"הָשִׁיבָה לִּי שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ
וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי"
(י"ד).
[עלון מעט מן האור]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה