"השולח גט לאשתו והגיע בשליח או ששלח אחריו שליח ואמר לו גט שנתתי לך בטל הוא הרי זה בטל" [גיטין ל"ב א']
בר"ן ריש פרק שישי הביא דברי הירושלמי דאף בגוונא שהאשה עומדת וצווחת שהיא רוצה להתגרש אין אדם יכול לקבל עבורה גט [בלי מינוי שליחות] ואף שהיא אמרה דהוי זכות לה דשמא חזרה בה ועתה הוי חובה עבורה יעו"ש. ויל"ע מאי שנא מכל שליח קבלה דדין הוא דיכול השליח לקבל עבורה גט ולא חיישי' דילמא חזרה בה ולא הוי זכות בעבורה.
ובפשטות אפש"ל דבגוונא ששלחה שליח אם אינה רוצה בכך בעינן לדין ביטול השליחות דאתי דיבור ומבטל דיבור ולהא לא חיישי' בסתמא, אולם היכא דאדם חפץ לקבל עבורה הגט דהוי זכות לה יתכן דהדרה ביה ולא הוי זכות בעבורה ותו לא מצי למיהוי שליח בעבורה.
וביותר י"ל דכל היכא דלית לן סיבת הספק אין אנו מחוייבין להסתפק שמא נשתנה הדבר, ולהכי היכא שמינתה שליח והחל בשליחותו לא חיישי' בסתמא שמא ביטלה להאי שליחותא ולהכי יכול השליח לקבל עבורה הגט כל דלא נתבטל להדיא. משא"כ היכא דמקבל עבורה הגט מחמת דהוי זכות לאשה א"כ בעינן לגילוי דעתה שגילתה בתחילה שהיא חפצה בכך ומה"ט הוי זכות עבורה ועלה אמרי' דהשתא לא ידעינן אם הוי זכות עבורה או לאו דשמא חזרה בה ולהכי לא יכולין לזכות עבורה בגט. [הגרש"ר]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה