יום שישי, 19 בדצמבר 2014

לעת תכין מטבח מצר המנבח

לעת תכין מטבח מצר המנבח - יש לומר הביאור בזה ע"פ דברי הגמ' בסנהדרין [דף כ'] ג' מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ, להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם את בית הבחירה, ואיני יודע איזה מהם תחילה, כשהוא אומר וכו' להעמיד להם מלך תחילה. ועדיין איני יודע אם לבנות להם בית הבחירה תחילה או להכרית זרעו של עמלק תחילה, כשהוא אומר 'והניח לכם מכל אויביכם וגו' והיה המקום אשר יבחר ה' וגו'' הוי אומר להכרית זרעו של עמלק תחילה ע"ש. ונראה דדינים אלו קיימין גם לענין בנין בית שלישי ר"ל דאין זה דין שנאמר רק בתחילת ביאתן לא"י אלא דלעולם כך הוא סדרן של הדברים, דלפני בנין הבית צריך שיוקדם לה העמדת מלך ומחיית עמלק. וכך נראה מבואר מדברי הרמב"ם בפי"א מהל' מלכים ה"ד כ' וז"ל ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה וכו' ה"ז בחזקת שהוא משיח ואם עשה והצליח ובנה בית המקדש וכו' ה"ז משיח בודאי עכ"ל. הרי דגם לעתיד לבוא יוקדם העמדת מלך לבנין הבית והמלך הוא שיבנה בית המקדש. וכן הוא במהרש"א סנהדרין שם. וכך נראה מדברי ההגהות מיימוני בפ"ה מהל' מלכים ה"ד שכ' דמצוה זו של מחיית עמלק אינה נוהגת עד ימות המשיח לאחר כיבוש הארץ שנאמר והיה בהניח ה' וגו' והיינו דגם לעתיד לבוא בימות המשיח אין מצוה במחיית עמלק כ"א לאחר כיבוש הארץ ולאחר שיתקיים תנאה דוהיה בהניח ה' וגו' יעו"ש. הרי דדינים אלו נוהגים לעולם גם בימות המשיח וא"כ ה"נ בעינן שיוקדם מחיית עמלק לפני בנין בית שלישי.

מעתה יתבאר היטב דברי הפזמון, דהנה נראה פשוט דמה שאנו אומרים 'לעת תכין מטבח מצר המנבח' הכונה הוא לעשיו ועמלק, דעשיו ועמלק נקראים כלבים [ע' בב"ר פרשת וישב פ' פ"ד אות ה'] משל לאחד שראה כת של כלבים וכו' כך כיון שראה אבינו יעקב עשיו ואלופיו נתיירא מהם, וה"נ מצינו בילקוט שמעוני תהילים עה"פ כי סבבוני כלבים עדת וגו' אלו בניו של המן. וע' במגילה דף ט"ו ב שמא על שקראתיו כלב שנאמר הצילה מחרב נפש מיד כלב יחידתי. וכן הוא בתנחומא פ' יתרו ע"ש. ומבואר מכ"ז דעשיו וכל יוצאי חלציו עמלק והמן נקראים כלבים ולכן כינו את עשיו ועמלק כצר המנבח ע"פ הפסוק ישעיהו נ"ו כלבים אלמים לא יוכלו לנבח ע' בילקוט סוף עובדיה עה"פ ואל תגדל פיך ביום צרה דקאי על עשיו. לפי"ז יתבארו דברי הפזמון 'תכון בית תפלתי וכו' לעת תכין מטבח מצר המנבח' דהפזמון הוא תפלה לבנין המקדש שנוכל להקריב שם קרבן תודה וזה יהיה לעת שתכין מטבח מצר המנבח בעת שיכרית הקב"ה את זרעו של עמלק ובית עשיו כולו ויתקיים מה דכתיב והניח לכם מכל אויביכם וגו' ואז נוכל לבנות את בית הבחירה -  ואז אגמור בשיר מזמור חנוכת המזבח ור"ל שחנוכה היא ההתחלה לגילוי דשם גדול וקדוש בעולמיך ועתיד להגמר ואז נקריב תודה ואז יהא שמו שלם וכסאו שלם ונגמור השיר והשבח וכמש"נ.

 

ויש להוסיף לפי"ז עוד דהנה איתא בגמ' ביצה כ"ה ב' שכלבים הם עזים שבחיות הרי שהעזות שייכא גם לכלב ולא רק לנמר. אך הנפ"מ בין העזות דנמר להעזות דכלב היא שהנמר מעיז באופן שעומד במקומו ואינו מתפעל מאחרים כלל אבל עכ"פ הוא נשאר במקומו אבל גבי כלבים איתא בב"ק כ"ג א' דסתם דלתות חתורות הן אצל הכלב והיינו שבעזותו הוא פורץ לתוך מקום שאינו שלו. והנה ידועים דברי הרמב"ן פ' בלק עה"פ וצים ביד כתים נוהושמט ע"י הצנזורה וז"ל בא"ד והנה השלים דבריו באבדן כיתים כי הם החיה הרביעית שתכרת ביד משיח וכו' ואל תשתומם בזה מפני שהמלכות השלישית הוא יון וכו' וכתים הוא מזרע יון וכו' כמו שאמרו איטליא של יון זה כרך גדול שברומי מלכות רביעית וכו' אבל הענין הוא וכו' אף כאן בני יון אלישה ותרשיש נתיחסו ליון והם מלכות שלישית וכתים היה לגוי עצום ויחשב מלכות רביעית והיא שתמשך מלכותו עד המשיח ותאבד בידו עכ"ל ויעו"ש עוד שפירש כן במראה דניאל ומבואר דגלות אדום נמשכת מיון ויון לא נתבער לגמרי מן העולם אלא דנשתנית צורתה לגלות אדום [וזהו דכתיב על מלכות אדום ותדעל מלך גוים ואחז"ל ששולחת טרוניא לעמים רבים והיי' דכח דאדום הוא רק במה שהם מרחיבים הכח של יון אבל אין להם כח חדש בפנ"ע ואכמ"ל]

לפי"ז כמו"כ מתבטא דבר זה בטומאת העזות של מלכות אדום דיון הם עזים כנמר [כמפורש בפסוקים ועי' מהר"ל בנר מצוה] ונתגברו ישראל על העזות הזאת אך העזות דנמר נשתלשלה להעזות דכלב דגלות אדום היא כנגד הכלב [וכלב הוא עמלק כמפו' ועמלק הוא תמציתו של עשו כמפו' בזוהר בשלח ס"ה א' וזהו מה דאמר הפייט בזה שייגמר נצחון דחנוכה לעת"ל דאז יתקיים לעת תכין מטבח מצר המנבח והיינו כנגד הכלב שהעזות דילה נמשכת מהעזות של יון [הג"ר בנימין סורוצקין שליט"א קובץ עיטורי מנורה, הגר"מ שפירא שליט"א אפיקי מים ענין ט', חמדה יקרה סי' מ"ז]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה