וכאן שואל הבן במה שונה בן סו"מ שכן דנים אותו על העתיד. עלה בדעתי תירוץ בשיחה עם ידידי הרב בנימין שטיימן שליט"א [ואולי הוא כבר כתוב על מגילת ספר באיזהו מקומן]: בבן סורר ומורה הגלגל של התנהגות לא נאותה כבר התחיל. כשרואים את השורש פורה ראש ולענה אפשר כבר לדון אותו על העתיד. משא"כ ישמעאל שבאותו רגע היה צדיק.
עוד יש לתרץ שב"ד של מטה יכול להתחשב בחולשות אנושיות ולדונו על שם העתיד משא"כ ב"ד של מעלה דן ע"פ העיקרון של יקוב הדין את ההר והם מסתכלים על מצבו באותו רגע ולא יותר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה