יום שני, 27 בפברואר 2012

בן סורר ומורה

הגמרא שואלת על חומרת העונש של בן סורר ומורה שעל פני השטח לא עבר שום עבירה וענתה שלא על עבירה מסויימת שעובר עכשיו נענש אלא מחמת חשש שיתגלגלו הענינים ולא ימצא את כמויות היין והבשר שהוא התרגל אליהם וסופו לצאת לפרשת דרכים ללסטם את הבריות ועדיף שימות זכאי ואל ימות חייב. ורבים הקשו ממה שכתב רש"י על ישמעאל שה' הציל אותו למרות שגלוי לפניו עתידו הלא מזהיר, מכיון שבאותו רגע היה צדיק דנו אותו "באשר הוא שם" על המציאות העכשוית ולא התחשבו בעתיד.

וכאן שואל הבן במה שונה בן סו"מ שכן דנים אותו על העתיד. עלה בדעתי תירוץ בשיחה עם ידידי הרב בנימין שטיימן שליט"א [ואולי הוא כבר כתוב על מגילת ספר באיזהו מקומן]: בבן סורר ומורה הגלגל של התנהגות לא נאותה כבר התחיל. כשרואים את השורש פורה ראש ולענה אפשר כבר לדון אותו על העתיד. משא"כ ישמעאל שבאותו רגע היה צדיק.

עוד יש לתרץ שב"ד של מטה יכול להתחשב בחולשות אנושיות ולדונו על שם העתיד משא"כ ב"ד של מעלה דן ע"פ העיקרון של יקוב הדין את ההר והם מסתכלים על מצבו באותו רגע ולא יותר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה