יום שני, 10 בדצמבר 2012

מצות זקנים וכח חכמים

לזכות אברהם מרדכי בן נעכא גיטל שיהיה כאחד הגדולים מן הארץ
איתא במדרש תנחומא ס"פ נשא [בדרוש דזאת חנוכה] ילמדנו רבינו נר חנוכה שהותיר בה שמן ביום ראשון כו' כך שנו רבותינו כו' מוסיף עליו כל שהו ומדליק ביום שני כו' אבל הותיר ביום השמיני עושה לו מדורה בפנ"ע. למה, כיון שהוקצה למצוה אסור להשתמש ממנו. לא יאמר אדם איני מקיים מצות זקנים הואיל ואינו מה"ת כו' אין אתם רשאים לומר כך אלא כל מה שגוזרים כו' עפ"י התורה אשר יורוך. למה, שאף על דבריהם אני מסכים וכו' תדע לך שהרי יעקב בשעה שבירך מנשה ואפרים וכו' עשה הקטן קודם לגדול וקיים הקב"ה את גזירתו, אימתי בקרבנות הנשיאים שהקריב שבט אפרים תחילה וכו' עכ"ל. והנה כל המשך דברי המדרש צריך ביאור רב, וכי צריך ראיה לכך שיש דין דלא תסור ושצריכים לשמוע לחכמים?
וחמותי ראיתי אור בס' היקר 'אפיקי מים' [שיעורי הגר"מ שפירא שליט"א, חנוכה עמ' לג] שכתב בכוונתם ז"ל דבדין זה דאסור להשתמש לאורה באמת יש בה ענין מחודש שאינו קיים בשאר מצות דרבנן. דהנה, בכל המצות שבתורה מלבד מה שישנו חיוב בעשיית המצוה הרי יש גם חלות בחפצא דמצוה ג"כ וכמו אתרוג ותפילין וכדו' שמלבד קיום המצוה מצד הגברא יש בה חלות שם מצד עצמם ג"כ. אך במה דאיכא דינים לשמוע אל החכמים וכן לגבי נביא דאיכא פרשה דאליו תשמעון הנה ליכא אלא המצוה לשמוע לדבריהם גרידא וזהו הביאור בדברי הנתיבות המשפט בסי' רל"ד ב' דגבי מצות דרבנן לא שייך בהו עבירה בשוגג והיי' משום דכל עיקר המצוה איננה אלא הציות לדבריהם אבל מי שעבר בשוגג לא יתכן בזה תורת עובר על דברי חכמים שהרי לא עשה כנגדם להדיא וכיון דמצד החפצא אין כאן שום דינים לא עבר כלום משא"כ במצוה דאו' סו"ס קעבר בשוגג דהא אית בה יותר מהשמיעה בלבד דמוכרח שתתקיים המצוה גם מצד החפצא. אך נר חנוכה היא שונה במהות משאר מצוות מדרבנן שמצינו בה דין שהוקצה למצותה שהרי חלה בגוף השמן איסור להשתמש בה. וע"כ דבכאן חלה תוספת דין וכמו במצות דאורייתא ותקנו חכמים דמלבד עצם השמיעה לדבריהם ה"נ דחלה בגוף החפצא דין חפצא של מצוה. וזהו דהמדרש מייתי ראיה מיעקב דדברי חכמים מחייבים כולי האי דחזינן אצל יעקב שורש זה שע"י שצוה כן חלה ג"כ המציאות שאפרים בא לפני מנשה ונשתנתה עצם הסדר נגד טבעם של דברים. וכפי המפורש בדבריהם כאן, הנה ב' דינים האלה שייכים ליום השמיני שהשמן שנותר ביום השמיני חלה בה הוקצה למצותה וגם דביום השמיני דקרבנות הנשיאים חלה המציאות שאפרים קדם למנשה עכ"ד האפיקי מים.
וזכה לכוין לדעת גדול אחד ומיוחד, האי ניהו, הגר"י ענגל בספרו הגדול אתוון דאורייתא כלל י, שהקשה על מה שהקדים התנחומא להביא דין הקצאת נ"ח להא דהקב"ה מסכים על דברי חכמים דאיזה שייכות יש מזה לזה, ואם רצה להביא איזה איסור דרבנן למען יאות להסמיך עליו המאמר לא יאמר אדם איני מקיים מצות זקנים וכו' א"כ מדוע בחר להביא דין זה דוקא ולא אחד משאר מילי דרבנן. ותו דלא היה לו להביא כלל דין פרטי בזה כיון דקאי אכל מילי דרבנן בכלל.
ותי' עפ"י ספיקן של האחרונים שנסתפקו לומר דאע"ג דאיסורי תורה איסורי חפצא נינהו עכ"ז איסורים דרבנן הוי רק איסור גברא לחוד וזה בעבור שהחכמים לא היו בכחם להטיל איסור על החפץ המותר בעצם רק שיש להם כח לומר אל האדם שישמע דבריהם וכו' אבל להשים איסור על עצמות החפץ דבר זה מסור רק אל השי"ת לבד לרחק ולקרב החפצים בעצמותם כי לה' הארץ ומלואה וכל החפצים שלו. אולם אם נאמר כן ראוי שנאמר ג"כ דהא דקיי"ל דחפץ המוקצה למצוה אסור בהנאה יהיה נוהג רק במצוה דאורייתא וכו' שמכח היות החפץ חפץ של מצוה חלה עליו הקדושה וע"כ הנאתו אסורה וכו' כעין הנאת הקדש שהיא אסורה וכו' אבל במצוה דרבנן אם נאמר דאיסורים דרבנן לאו איסורי חפצא נינהו מפני שהחכמים אין בכחם לחדש דבר בעצמיות החפץ א"כ ה"ה להיפך במצוה דרבנן וכו' לא יתכן שיחול על החפץ בעצמותו שם חפץ של מצוה ותחול עליו קדושה וכו' כיון שדבריהם אין להם מבוא בעצמות החפץ וא"כ ימצא דדין מוקצה מחמת מצוה ל"ש במצוה דרבנן. זהו שאמר המדרש כאן לא יאמר אדם איני מקיים מצות זקנים הואיל ואינן מן התורה והיינו מצות זקנים כי האי שהשמן קדוש. זאת אינו רוצה לשמוע שאינו מן התורה ואין כאן חלות קדושה על החפצא, על זה השיבו הקב"ה בני אין אתם רשאין לומר כך אלא כל מה שגוזרים עליכם תהיו מקיימין שנאמר ועשית עפ"י התורה אשר יורוך למה שאף על דבריהם אני מסכים שנאמר 'ותגזר ואמר ויקם לך' והיינו שגם אם נאמר שאין החכמים יכולים להטיל איסור על החפץ עכ"ז כיון שהקב"ה מסכים עמהם א"כ אחרי שאסרו חכמים זה הדבר הקב"ה מסכים על האיסור וא"כ שוב רצונו ית' שלא יאכל הדבר ההוא וכיון שהדבר מרוחק מרצונו ית' ממילא נעשה הדבר ההוא חפץ של איסור בעצמותו וכו' וה"ה להיפוך במצוה דרבנן אחרי שציווי חכמים לעשות כו"כ הקב"ה מסכים על דבריהם וכיון שכן שוב המעשה הזאת נרצית מרצונו ית' וממילא חל על החפץ קדושה וכו' ע"ש.
ובס' דעת עתים [להגה"ח ר' נחום רוטשטיין שליט"א עמ' ו' ועי' גם מש"כ בקובץ נזר התורה כסלו תשע"ב] נעשה השומע שומע ומוסיף, דזהו שא"ל הקב"ה שנאמר ותגזר אומר ויקם שהרי צדיק גוזר והקב"ה מקיים גם בדברים שיש בהם שינוי הטבע, וזהו שהביא הראיה ממנשה ואפרים שהרי יעקב בשעה שברך מנשה ואפרים, מה כתי' שם, וישם את אפרים לפני מנשה, עשה הקטן קודם לגדול וקיים הקב"ה גזרתו אימתי בקרבנות הנשיאים וכו'. והיינו כי שם שינה יעקב אבינו את המציאות והקב"ה הסכים בשינוי המציאות להקדים את אפרים ומן הנראה דזהו שאמרו בגמ' מלא תסור וכו' ומשאל אביך וכו' שאין זה זכר לנס שבעבר בלבד אלא החלו חלות הקדושה על הזמן הזה בכל הדורות שבכל שנה בזה הזמן יאירו אותן האורות שהאירו בימים ההם דכמו שהחלו חלות מצוה על החפצא של השמן כן החלו על הזמן שהורידו הקדושה בזה הזמן בעולם שנה ונפש והבן.
ולאור הנ"ל משכילים אנו בתכלית ימי חנוכה. בשפת אמת [תרל"א ליל ד'] הבעיר עפ"י המדרש 'שעיקר ענין חנוכה אמונת חכמים להאמין שיש בכל דבר נקודה חיות מלמעלה מהטבע וממילא יש בכח חכמים שדביקים בשורש לתלות מעשה תחתונים בלמעלה מהטבע ולכן אסור להשתמש בנר חנוכה שהיא קודש'. בחנוכה רואים את כח החכמים לשנות חפץ לחפצא של מצוה, מה שאמור להשריש בנו אמונה בכח חכמים.
ובספר משנת חיים [חנוכה עמ' ע] כתב שבחנוכה חז"ל החלו חלות חדשה כדי לחזק את הענין של תורה שבע"פ דע"ז היתה המערכה שבעקבותיה זכינו לנס חנוכה ולכן הוסיפו לאסור את השמן להראות את כח חז"ל הקדושים ואת כח התורה שבע"פ שיכולים בעלי התורה שבע"פ לאסור אף את החפצא דהשמן וביותר דאסרו אותו אף לאחר החנוכה. [והגרי"ח סופר שליט"א בספר חוקי רצונך עמ' יד, דייק שבמדרש כתוב 'מצות זקנים' דייקא, שכאן בא לידי ביטוי ה'זה קנה חכמה' של חז"ל. ומה מאירים בזה דברי הרמב"ן על הפסוק (בראשית מ"ט, י'): "לא יסור שבט מיהודה" שמה שנכרתו בית חשמונאי (כמבואר בגמרא ב"ב ג: - ד.) הוא משום שעברו על "צוואת זקן" - לא יסור שבט מיהודה. עיי"ש. ודיקדוק הדין הנורא בזה הוא - כיון שבית חשמונאי הם שהעמידו במעשיהם את כוחם של חכמים - שבכוחם להחיל קדושה על חפצא וזאת משום שאף אני מסכים עם "מצות זקנים" (לשון התנחומא הנ"ל) לכן דווקא מהם התביעה היא נוראה על שעברו על "צוואת זקן" והבן. [חזון למועד מאמר כט].
ובטור כ' ואם נתערב ממנו בשמן אחר ואין ששים לבטלו כ' הר"מ מרוטנברג שאין להוסיף כדי לבטלו כו' עי"ש וכ"כ המחבר בשו"ע שם והק' הש"ך ביו"ד סי' צ"ט סקי"ט דשם מבואר דבאיסור דרבנן שנפל בהיתר ואין בו כדי לבטלו מותר לבטלו ומ"ש נר חנוכה דאינו אלא איסור דרבנן דאסור לבטלו. ולהמבואר י"ל דשאני מצות נר חנוכה דעשו לה חיזוק יותר משאר איסורי דרבנן כדי לחזק את התורה שבע"פ דע"ז הי' הגזירה ונלחמו במסירות נפש להחזיר את התורה שבע"פ לפיכך אסרו גם ביטול השמן שנאסר אף דבכל איסור דרבנן אין איסור לבטלו עכ"ד עיי"ש עוד.
ועוד בכוחם של חז"ל: ידוע מיסוד הגר"ח דביאורו של לאו דלא תסור אינו רק אזהרה כללית על קיום דברי חז"ל רק דיש כח לחכמים לקבוע שם איסור והאזהרה היא מכח השם המיוחד של חז"ל ואיסו"ב של חז"ל הוי שם איסו"ב של תורה כדמוכח מד' הרמב"ם בהל' סוטה דהבא על ארוסתו בבית חמיו אין המים בודקין את אשתו דאינו מנוקה מעוון ואי הוי רק איסור שאינו שומע לד' חז"ל א"כ אין זה איסו"ב רק סתם איסור ומוכח דהוי איסו"ב דיש חלות שם איסור בקרא דלא תסור.
 
ומכאן כתב הגרש"י בורנשטיין שליט"א [בקובץ משלחן מלכים  סיון תשס"ו עמ' שכא] שנוסח הברכה כמסקנת הירושלמי סוכה פ"ג ה"ד במצות דרבנן להדליק נ"ח ולא על מצות זקנים [א"ה אבל עי' בספר מועדים וזמנים סי' קלז הערה א]. ויעוין רש"י [ר"ה יח ע"ב ד"ה דמפרסם] 'כבר הוא גלוי לכל ישראל ע"י שנהגו בו המצוות והחזיקו בו כשל תורה' ודו"ק.
לאור דברינו מקבלת תפילת על הניסים הארה חדשה. 'ואחר כך באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכלך וטיהרו את מקדשך והדליקו נרות בחצרות קדשך וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשמך הגדול'.
ותמוה מאד שבשלמא פינוי ההיכל, טיהור המקדש והדלקת הנרות הם אכן עצם מעצמיו של נס החנוכה אבל קביעת הימים הללו כימים של יום טוב כיצד הוא מתקשר לתפילה שכולה שבח והודיה 'וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו' זוהי הוראה הראויה להיקבע בשו"ע ובפוסקים לא בתפילת ההלל וכלום מצינו בעל הניסים הנאמר בפורים את הוראת קביעות הימים 'על כן קבעו את ימי הפורים האלה על שם הפור'.
אולם לפי מה שנתבאר לפנינו יאירו שמונת הנרות. עצם הלוז חוט השדרה של נס חנוכה טמון בגילוי כוחם של חכמי ישראל ובנצחון על הרוח היוונית שביקשה בכפירתה לגדוע כח זה ועצם היכולת של חכמי ישראל להתקין ימי חג מחוייבים לדורות עולם היא מכלל ההתנוצצות המיוחדת לימי החנוכה קביעת היו"ט של חנוכה הוא גופו אחד מביטויו הבולטים של הנצחון [אסופות מערכות חנוכה עמ' טו].
ופוק חזי מה שכתב השפת אמת [חנוכה תרמ"ד ותרנ"ז] ש'קבעום' האמור בגמרא פירושו בשמים. [ויש לציין שגם בפורים אי' קיימו למעלה מה שקבלו למטה].
ומרן בעל הפחד יצחק [בקטע האחרון של מאמר ד'] האיר את עינינו בדברים שמשלים האמור עד כה: חוזרים אנו בזה להתחלת הדברים בנוגע לקביעת המשא ומתן על כוחם של דברי סופרים בסוגיא דנר חנוכה. הנה הבחינה היותר טובה אם תורתו של הרב מתאימה היא באמת להכשרתו הטבעית של התלמיד הוא בהערכת חידושיו של התלמיד. דאם התלמיד מצליח לחדש מעצמו דברי חכמה עמוקים ערוכים לפי סגנון תורת רבו הרי זה מופת חותך כי ה'בפועל' של תורת הרב מתאים הוא בד בבד עם ה'בכח' של הטבע שלו שהוא אצלו ירושה מאבותיו. ההתאמה בין חכמת הרב ובין מוח של התלמיד היא ההצלחה הכי גדולה בפיתוח כח-החידוש של התלמיד. והוא הדין והיא המדה בכלליות כנסת ישראל חידושי תורה של כנסת ישראל הם הדברי סופרים שלה, חדשים גם ישנים דודי צפנתי לך, ופירשו חכמים דחדשים היינו דברי סופרים. סוד הצלחתה של כנסת ישראל בחידושיה אלה שהסכימה עליהם דעת המקום הוא בההתאמה שבין מדרגת תורת משה למדרגת אלקי אבותינו שהם הם התאמה בין תורת הרב למוח האב. ולכן נקבע המשא ומתן על אודות כוחם של דברי סופרים בקשר עם ברכת המצוה של נר חנוכה אף על פי שישנם ברכות על מצוות סופרים קודמות לנר חנוכה. מפני שלקושטא דמילתא ענין כחם של דברי סופרים מהוה תוכן פנימי בגוף מצותה של נר חנוכה כי על כן הפורקן מיון הוא הבירור על כח החידוש של כנסת ישראל, וכח זה הוא מקור סגולתם של דברי סופרים. וכל הדברים הללו כלולים באמרה אחת של חכמי האמת. לזה באה היא כאן השאלה והיכן צונו? רבי נחמיה אמר שאל אביך ויגדך. כלומר מוח האב אשר הנחיל לנו טבע של תורה הוא מקור עוזם של דברי סופרים.
וכל הדברים הללו כלולים באמרה אחת של חכמי האמת כי אמונת חכמים היא תיקון לחכמה יונית. וזכינו איפוא למצוא מקור מפורש לזה בשמעתין שקבעו ענין דברי סופרים בקשר עם נר חנוכה שהיא מועד גאולת יון ודוק, עכ"ד הנפלאים עי' כל המאמר בשלימותו.  

ולדברינו הדברים יומתקו ביותר כי כאן בחנוכה רואים את כחם של חכמינו לחדש קדושה בעצם החפצא. ואין מקום יותר מתאים לשאול 'והיכן צונו' ולענות 'שאל אביך ויגדך' ו'ולא תסור'.  

ולאור כל האמור ביאר בס' חזון למועד [מאמר כט] מדוע אמרו חז"ל (שבת כג:): שהזהיר בנר חנוכה - זוכה לבנים תלמיד חכמים. במה נתייחדה מצוה זו משאר גזירות חכמים? ואולם למבואר, יש כאן מידה כנגד מידה. בזכות הזהירות באותה מצוה המגלה את כוחם של חכמים זוכה לבנים "תלמידי חכמים".
יה"ר שנזכה בזאת החנוכה לאמונת חכמים תמימה ושלימה לטוב לנו כל הימים ולאור באור החיים אכי"ר!!
סיימתי נר ג' של חנוכה התשע"ג
גבעת זאב החדשה ת"ו
ברוך הנותן ליעף כח ולאין אונים עצמה ירבה!!

יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

תקנת יום טוב ותקנת הדלקת הנרות

לזכות רפואת ר' יצחק מנחם בן גיטל מירל בריינדל לאה בתוך שאר חולי ישראל
ושמואל אלכסנדר בן נעכא גיטל ואברהם מרדכי בן נעכא גיטל לברכה והצלחה בכל מעשי ידיהם
 
הקדמה
השאלה הניצבת בפנינו היא האם ניתן להפריד בין היום טוב של חנוכה לבין מצות הדלקת נרות. כלומר, האם יש מציאות שנדליק נרות חנוכה בלי שיהיה יו"ט של חנוכה? ונראה שנחלקו בזה קמאי, וכמו יתבאר.
 
הצעת הסוגיא
איתמר, רב ורבי חנינא אמרי בטלה מגילת תענית [ימים טובים שקבעו חכמים על ידי נסים שאירעו בהם ואסרום בתענית. ויש מהן אף בהספד וכתבום במגילה אחת, אלין יומיא דלא להתענאה בהו כו' עכשיו שחרב הבית בטלו ומותרין בהספד ובתענית - רש"י]. רבי יוחנן ורבי יהושע בן לוי אמרי לא בטלה מגילת תענית. רב ורבי חנינא אמרי בטלה מגילת תענית, הכי קאמר בזמן שיש שלום יהיו לששון ולשמחה, אין שלום – צום, והנך נמי [דמגילת תענית] כי הני [משוינן להו, כי היכי דהני בטלי הני נמי בטל - רש"י]. רבי יוחנן ורבי יהושע בן לוי אמרי לא בטלה מגילת תענית הני הוא דתלינהו רחמנא בבנין בית המקדש [דעל ידי החורבן הוקבעו לצום ועל ידי הבנין הוקבעו ליום טוב - רש"י] אבל הנך כדקיימי קיימי.
מתיב רב כהנא, מעשה וגזרו תענית בחנוכה בלוד, וירד רבי אליעזר ורחץ ורבי יהושע וסיפר [ורבי אליעזר ורבי יהושע אחר חורבן הבית הוו דבימי רבן יוחנן בן זכאי רבם חרב הבית - רש"י] ואמרו להם צאו והתענו [כלומר עשו תשובה - רש"י] על מה שהתעניתם. אמר רב יוסף שאני חנוכה דאיכא מצוה. אמר ליה אביי ותיבטיל איהי ותיבטל מצותה אלא אמר רב יוסף שאני חנוכה דמיפרסם ניסא ע"כ.
דברי תוספות – מצות נר חנוכה אינה תלויה ביום טוב
והנה על דברי הגמרא דמתיב רב כהנא מעובדא דרבי אליעזר שרחץ ורבי יהושע שסיפר ביום התענית שגזרו בלוד בחנוכה כתבו התוספות ד"ה וירד וז"ל ממתניתין [שם יח.] דעל כסליו מפני חנוכה לא הוה ליה לאקשויי דלעולם לא חשיב יום טוב ואפילו הכי מדליקין נרות זכר לנס ע"כ.
והיינו, שמבארים התוספות, אמאי לא מתיב רב כהנא ממשנה מפורשת על ששה חדשים השלוחין יוצאין על ניסן מפני הפסח וכו', על כסלו מפני חנוכה וכו' ע"כ דברי המשנה. הרי מפורש לפנינו בדברי המשנה, שאף בזמן הזה יוצאין השלוחין להודיע לגולה היום בו קידשו בית דין חודש כסלו כדי שידעו בגולה לחוג את ימי החנוכה בזמנם. וחזינן שיום טוב של חנוכה לא בטל לאחר החורבן וכדמוכח מסיום דברי המשנה וכשהיה בית המקדש קיים וכו' דמיירי המשנה אף בזמן הזה.
ותירצו התוספות, שמדברי המשנה אין ראיה, שאפשר שבטלה מגילת תענית, ומשום כך, אכן בטלו דיני יום טוב בחנוכה ומותרים בו בהספד ובתענית אלא שמכל מקום מצות הדלקת הנרות שמדליקים לזכר הנס שנעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה לא בטלה ועל כך יוצאין השלוחין להודיע מתי חל חנוכה כדי שיוכלו להדליק נרות החנוכה בזמנה. ומשום הכי, מתיב בגמרא מעובדא דרבי אליעזר ורבי יהושע שמשם מוכח שחנוכה ופורים אסורים בהספד ובתענית. הרי שיש מקום להפריד בין היום טוב של חנוכה לבין מצות ההדלקה. מצוה זו היא עצמאית ואינה תלויה ביום טוב.  
 
שיטת הרשב"א – מצות נר חנוכה תליוה ביו"ט
 אולם הרשב"א ביקש חלוק על תוספות [ד"ה אמר להם] וז"ל איכא למידק, אדמותיב מברייתא לותיב ממתניתין, דקתני הכא בהדיא ועל כסלו מפני חנוכה. ותירצו בתוספות דאילו ממתניתין הוה אמינא לא מפני יום טוב אלא משום מצותה דהיינו הדלקתה. ואינו מחוור בעיני דאם איתא דאיהי בטלה אף מצותה נמי בטלה וכדאמרינן הכא אמר רב יוסף שאני חנוכה דאיכא מצוה כלומר ואי איהי בטלה אף מצותה בטלה והילכך לא מבטלינן איהי כי היכי דלא תבטל מצותה ואמרינן תו ותבטל איהי ותבטל מצותה דאלמא אי אפשר דתבטל איהי ולא תבטל מצותה, דאם איתא לימא ליה ותבטל איהי ולא תבטל מצותה אלא מסתברא משום דברייתא מיפרשא טפי דקתני בהדיא 'צאו והתענו על מה שהתעניתם' משום הכי קא מותיב מינה מקמי מתניתין עכ"ל.
הא קמן שהרשב"א חולק על התוספות וסובר שא"א להפריד בין היום טוב של חנוכה ומצות ההדלקה. אשר על כן צועד בכיוון אחר, ומבאר שהגמרא הביאה את הברייתא ולא את המשנה כי הברייתא מפורש יותר שלא בטלה חנוכה לאחר החורבן. [ועי' בריטב"א שהגן על תוספות שבזה גופא פליגי רב כהנא ואביי ורב יוסף. האחרונים סוברים שמצות ההדלקה תלויה ביו"ט ורב כהנא סובר מצות הנר עצמאית. ועי' בס' שלמי שמחה לגר"ש עלברג זצ"ל ח"ב סי' כ"ב].
 
שיטת רש"י ורבינו חננאל
בגמרא בברייתא דחנוכה נאמר בסיום 'קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה' ופירש רש"י [בד"ה ועשאום ימים טובים ] לא שאסורים במלאכה שלא נקבעו אלא לקרות הלל ולומר על הנסים בהודאה. הרי שרש"י השמיט את מצות הדלקת נר חנוכה. השמטה זו עוררה הלומדים להעלות תיאוריה שלדעת רש"י אין מצות הדלקת הנר עמם מעצמיו ובשר מבשריו של היו"ט אלא משהו נפרד, וכדעת תוספות בסוגייתנו.
 
סימוכין להבנה זו  נמצא אצלנו בסוגיא. אמר רב יוסף שאני חנוכה דאיכא מצוה, פי' ר"ח 'דאיכא מצות הדלקת הנר'. א"ל אביי ותיבטל איהי ותיבטל מצותה? אמר רב יוסף, שאני חנוכה דמיפרסם ניסא, ופירש רש"י כבר הוא גלוי לכל ישראל ע"י שנהגו בו המצות והחזיקו בו כשל תורה ולא נכון לבטלו. ורבנו חננאל פירש 'אלא משום דמיפרסם ניסא דחנוכה'. הנה, מבואר להדיא דלר"ח מצות הדלקה תלויה ביו"ט שהרי אביי מקשה על תירוץ דרב יוסף ותיבטל איהי ותיבטל מצותה ומוכח להדיא דנר חנוכה ממצות היו"ט דחנוכה [וכדעת הרשב"א] ולכן בא התירוץ דמפרסם ניסא דחנוכה דהיינו הסיבה של היו"ט וע"כ אין לבטלו.
 אמנם, הג"ר בצלאל ראקוב [ילקוט שיעורים על המועדים עמ' קב] מדייק מרש"י שחולק על הר"ח ומפרש 'דגלוי לכל ע"י הנהגות המצוות' שמשמע דכוונתו על מצוות התלויים ביו"ט וגם בלשון רבים דהיינו מצוות הלל והודאה שעליהם פירש במסכת שבת שהם תלויים ביו"ט ועל זה הוא דפריך תיבטל איהי דהיינו היו"ט של מגילת תענית, וממילא אין חיוב של הלל והודאה אבל הדלקת הנרות הם לזכר על הנס ואינן תלויים כלל ביו"ט. נמצינו למדים שרש"י כתוס' והר"ח כהרשב"א.
 
ויש להעיר מדברי ה'שם משמואל' [בראשית עמ' ריב] שלמד שרש"י רק פירש את המילים 'ועשאום ימים טובים' [שהכוונה להלל והודאה] אבל לא פירש את המלה 'קבעום' שפירושה מצות נר חנוכה. נמצא שמעיקר תקנת היו"ט היתה מצות הדלקת נר חנוכה גם לדעת רש"י.    
 
שיטת הרמב"ם – יש בו שני המרכיבים  
 
ועיני דשפיר חזי בספר גבורת יצחק [עמ' סח], דבאמת בעיקר חיוב ותקנת הדלקת נר חנוכה תרתי איתנייהו בהו, חדא חיוב של הדלקת נרות משום היו"ט, דהיו"ט של חנוכה מחייב בהדלקת נרות. ושנית, חיוב בפ"ע של הדלקת נרות זכר לנס דהנס של חנוכה מחייב בהדלקת נרות. דהנה הרמב"ם שם בהל' חנוכה [פ"ג ה"ג] כתב בסוף דבריו 'והדלקת הנרות בהן מצוה מד"ס כקריאת המגלה' וצ"ב דהרי כתב הרמב"ם שחכמים התקינו שמדליקין בהן הנרות ולמה חזר וכתבו עוד הפעם. וגם צ"ב לשם מה כתב זה הרמב"ם ומאי נפ"מ שמצות נר חנוכה היא מצוה כקריאת המגילה.
 
אולם, נראה בדעת הרמב"ם דס"ל דבחיוב הדלקת נר חנוכה תרתי איתנייהו בהו חדא דהיו"ט של חנוכה מחייב בהדלקה ושנית חיוב בפ"ע זכר להנס, דהנס של חנוכה מחייב בהדלקה ואף אם היו"ט דמגלת תענית היה מתבטל ג"כ הי' חייב להדליק משום זכר לנס. ובתחילה כתב הרמב"ם דמצות הדלקה הוי רק בימי שמחה והלל דהיו"ט של חנוכה מחייב בהדלקה. ושוב כתב הרמב"ם דישנו לחיוב נוסף של הדלקת נר חנוכה דהנס של חנוכה מחייב בהדלקה וזהו מש"כ והדלקת הנרות בהן מצוה מד"ס כקריאת המגלה, שהרי מצות קריאת המגלה דין קריאתה הוא משום מצות פרסומי ניסא כדאיתא במגילה י"ח א' אלא מצות קריאה ופרסומי ניסא ומצות קריאת המגלה מדין פרסומי ניסא אינו תלוי ביו"ט של פורים דאף אם בטלה מגלת תענית ג"כ הי' מצות קריאת המגלה דהרי כתב הרמב"ם [בפ"ב מהל' מגילה הי"ג] דאנשי הכפרים שהקדימו וקראו בשני או בחמישי הסמוך לפורים מותרין בהספד ותענית ביום קריאתה ואסורין בהספד ותענית בשני הימים האלו אע"פ שאין קוראין בהן. הרי דאנשי הכפרים קוראין בימים שאין בהן איסור מגלת תענית דליכא הלכה בקריאת המגלה דאין קורין המגלה אלא ביו"ט של פורים, רק דיש חיוב קריאת המגלה לפרסם הנס בזמנים שתיקנו להם חכמים ואנשי כפר תיקנו להם שיקראו ביום הכניסה ואע"ג דל"ה יו"ט של פורים וכן בהדלקת נרות הנס של חנוכה מחייב הדלקה ואינו תלוי כלל אי בטלה מגלת תענית או לא, עכ"ד הגבורת יצחק ולפ"ז ביאר את השקו"ט בגמרא עיי"ש.
  
ע"ע בס' משנת יעב"ץ או"ח סי' ע"ג, טל ישראל ראש השנה סי' ד',  עיטורי מנורה עמ' קצב, בספר הזכרון עיונים בתעניות עמ' תתקסה, המאור תשס"ב חוברת ג' עמ' לד, חנוכת אברהם עמ' מד, עיטורי מנורה עמ' קסב וב'לחם חקי' סי' צו.

סיימתי כ"ב כסלו תשע"ג
 
גבעת זאב החדשה ת"ו
 
ברוך הנותן ליעף כח ולאין אונים עצמה ירבה!


יום שלישי, 4 בדצמבר 2012

הוצאה - מלאכה גרועה

לרפואת האדמו"ר ר' יצחק מנחם בן גיטל מירל בריינדל לאה בתוך שאר חולי ישראל
לזכות שמואל אלכסנדר בן נעכא גיטל ואברהם מרדכי בן נעכא גיטל שיהיו גדולי ישראל וצדיקי עולם 
 
הקדמה
 
במאמר זה ניגע ונתייגע בשתי חקירות יסודיות במלאכת הוצאה, המכונה בדברי הראשונים 'מלאכה-גרועה'. א] האם האיסור הוא המעשה או התוצאה. ב] אם אחרי גזירת הכתוב הוצאה נחשבת מלאכה ככל המלאכות או נשארת במעמד של מלאכה-גרועה.
 
הצעת דברי הגמרא והתוספות
 
במסכת שבת [ב' א'] מקשים תוספות [ד"ה פשט] 'אמאי צריך למיתני תרתי, דעני ודבעל הבית... מה לי עני מה לי עשיר?' ותירצו 'ונראה לר"י דאצטריך לאשמעינן משום דהוצאה מלאכה גרועה היא, דמה לי מוציא מרה"י לרה"ר מה לי מוציא מרה"י לרה"י ולא הוה גמרינן הוצאה דעני מבעה"ב ולא בעה"ב מעני. ותדע מדאצטריך תרי קראי בהוצאה וכו'. ויעוי' ברמב"ן וברשב"א שכ' הך תירוצא, אמנם באופן אחר, סד"א הוצאה חידוש הויא שברה"י מותר לישא משא גדול ואם הוציא לרה"ר כגרוגרת חייב משא"כ בשאר אבות שאינן חלוקות ברשויות אלא אסורן מחמת עצמן וכו' וצ"ב בגדר כוונתם ובחילוק דברי התוס' והרמב"ן והרשב"א.
 
האם האיסור הוא המעשה או התוצאה
 
ובס' אוהל צבי [במאמרו של הגרד"צ שוסטאל ר"י לייקווד עמ' שא] כתב עפי"מ שיש לחקור בגדר מלאכת הוצאה דבשאר מלאכות הוי יסוד המלאכה מה שנפעל ע"י הפעולה ועי' ר"ן ר"פ הבונה בד"ה גרסי' בגמ' ול"נ דאין מכאן ראי' דלגבי שבת ליכא קפידא בין חק חוכות לחק יריכות דכל דהוי מלאכת מחשבת מיחייב שהרי אפי' מוחק ע"מ לכתוב חייב. ויעוי' ב"ק [ס.] אמאי להוי כזורה ורוח מסייעתו וכו' רב אשי אמר כי אמרי' זורה ורוח מסייעתו ה"מ לענין שבת דמלאכת מחשבת אסרה תורה אבל הכא גרמא בעלמא הוא וגרמא בנזקין פטור והיינו דבשבת הוי חפצא דמלאכה הפעלת הפועל יוצא וכך היא אופן של הפעלת פועל יוצא דזורה משא"כ בנזקין בעי' מעשה מזיק בגוף העשיי' דהגברא.
 
ויש לחקור אם גם במלאכת הוצאה חשבינן שיש איזה פעולה היוצאת והיינו שינוי במצב החפץ אם הוא נמצא ברה"י או ברה"ר ומשום דרה"י הוי מקום פנימי וצנוע והרה"ר הוי חוץ ופרוץ לרבים ושינוי זה משתייך להחפץ במצבו או דבאמת י"ל דליכא למידן מצד הפועל יוצא במלאכת הוצאה וכל עיקר חפצא דהמלאכה היא מעשה הגברא וטרחתו בגופו בפעולתו.
 
ונראה דהתוס' אזלי דאמנם יש גדר חשיבות פועל יוצא אלא דגרועה היא דבאמת מ"ל מרה"י לרה"ר ומ"ל מרה"י לרה"י הרי באמת אין כאן פועל יוצא חשוב רק הא מילתא דנשתנה מצדו דין פנים לחוץ שזהו חשיבות גרועה והיינו דהוי מלאכה גרועה. אמנם הרמב"ן והרשב"א נקטו דאדרבה אין דנין כלל בפעולה היוצאת בשינוי רשויות וכל חפצא דמלאכה היא מעשה הגברא והיינו דדנו בכובד וקלות המשא והא גופא דלא תלייא גדר המלאכה בעצם המעשה וחשיבותה מכח כובד וקלות ותליא בענין צדדי דחילוף רשות זה הוי חידוש וקרינן בה מלאכה גרועה ומחודשת עכ"ד. [עי' אריכות נפלאה  בספר 'בית יצחק' לג"ר יצחק ברטלר שליט"א בס' א' שהרחיב בכיוון הזה של הבנת המחלוקת. ועי' עוד 'במנחת אשר' עמ"ס שבת סי' א' לגר"א וייס שליט"א ובדברות משה לגר"מ פיינשטיין זצ"ל].  
 
ולפי דבריו כמה מתאים שלתוס' בדף ג' יש הוה אמינא שהמניח יהיה חייב, כי אם האיסור הוא הפועל יוצא מובן שהגומר את המלאכה יתחייב. ואילו אם האיסור הוא עצם המעשה אין זה הגיוני שהגומר יתחייב [ועי' מש"כ בזה הרה"ג ר' מאיר פלץ שליט"א בספר אורי וישעי עמ' כט].
 
אולם, עי' בס' ברית איתנים [סי' ו'] שהביא ראיות שהאיסור בהוצאה הוא בפועל יוצא וראיות לצד השני שהאיסור הוא בעצם הפעולה. וגם בתוס' [בדף ב] אפשר לומר שהאיסור הוא בעצם הפעולה כמו שהסביר כוונתם בס' דברות צבי [חלק יא עמ' מט] שלא תאמר שהוצאה היא מלאכה חשובה משום שהחפץ מועבר לרשות אחרת כי אם זה היה נכון, היה חייב גם מרה"י לרה"י. וא"כ אין כאן שום מלאכה אלא רק הפעולה עצמה ולכן מלאכה גרועה היא. כלומר רק בקושיא חשבו תוס' שהאיסור הוא בפועל יוצא ונתחדש בתירוץ שאינו כן אלא שהאיסור הוא בפעולה [שהיא חסרת תוכן יצירתי ולכן נחשבת למלאכה גרועה].
 
נמצא, שהשאלה הניצבת בפנינו היא מה סוברת הגמרא למסקנה. ראינו שתי גישות אפשרויות: גישה אחת נוקטת שבקושיא הגמרא הוטרדה מהשאלה במה שונה העברה מרשה"י לרשה"ר מהעברה מרשה"י לרשה"י. וענתה שזה באמת קשה להבין, נמצא שיש כאן פועל יוצא אבל פועל יוצא גרוע. [קשה לי להבין שדעת הגמרא הייתה נוחה ולא היינו קוראים למלאכת הוצאה 'מלאכה גרועה' אם היה חיוב גם על הוצאה מרה"י לרה"י. הרי סו"ס יש כאן פועל יוצא די גרוע. אם הוצאה מרשה"י לרה"ר נחשבת 'מלאכה גרועה' בגלל פועל יוצא גרוע, אני לא רואה הבדל גדול אם נוסיף שחייב גם בהוצאה מרה"י לרשה"י. לא כן אם נבין שהגריעות במלאכה היא חוסר העקביות שבה כמו שנראה להלן. ויש לדון שמיקום החפץ מגדירו ושינוי המיקום נחשב לשינוי משמעותי וא"כ כל העברה לרשות חדשה היתה צריכה להיות מלאכה. מכך שרשות היחיד לרשות היחיד לא נחשבת מלאכה רואים שהעברה מרשות אינה משמעותית וא"כ כשחייבים על העברה מרשה"י לרה"ר הוא נחשב למלאכה גרועה. וצ"ע.] הגישה השניה נוקטת שלמסקנה הגמרא חוזרת בה ורק בהו"א סברה שהגריעות במלאכה נובעת מכך שהחפץ מועתק לרשות אחרת אבל למסקנה הגריעות היא עצם פעולת ההעברה שהיא חסרת תוכן יצירתי. עי' להלן שנביא הבנה שלמסקנה אחרי שיש לנו פסוק, אנחנו מחזירים את מלאכת ההוצאה לכלל הקטגוריה של כל המלאכות ושוב אינה מלאכה-גרועה.
 
נפק"מ שהוצאה אסור משום המעשה
 
הפמ"ג [פתיחה להל' שבת ד"ה נסתפקתי] חקר בהא דאיתא בדף פ, הוציא חצי גרוגרת ונשרף וחזר והוציא חצי גרוגרת דפטור דהיינו דוקא בהוצאה דמלאכה גרועה היא ואין לך בו אלא חידושו אבל בשאר מלאכות כמו בישל חצי גרוגרת ונשרפה וחזר ובישל חצי גרוגרת אפשר דחייב. ובס' 'משנת השבת' [דף ב'] ביאר דבשאר מלאכות דהמלאכה הוא בעיקר התוצאה א"כ יש חצי גרוגרת ועוד חצי גרוגרת ומצטרפים דביניהם יש גרוגרת שלם אבל הוצאה דלא נעשה כלום בהחפצא א"כ האיסור הוא המעשה הוצאה וכל דבב"א ליכא כגרוגרת שלם אינו חשיב מעשה הוצאה. וכתב שם עוד להוכיח כיסוד זה מהא דבמ"מ [פ"ט הי"ג] כתב דבצובע צריך שתהיה מלאכתו מתקיימת ונלמד ממתני' ריש הבונה [קב:] זה כל העושה מלאכה ומלאכתו מתקיימת בשבת חייב, ובאבני נזר ס"ס ר"י כתב דבהוצאה ליכא הך דינא והוכיח כן מר"ע דקלוטה כמי שהונחה דמי וזורק מרה"י לרה"י דרך רה"ר חייב אע"פ שאינו מתקיים כלל ברה"ר. וכתב דכן סתם הוצאה דאין דעתו לקיים בהרשות דהוציא לשם. וביאר בספר הנ"ל דהטעם משום דהוצאה חייב משום מעשה הוצאה ולא משום התוצאה ולכך א"צ שתהי' מתקיים. וביאר בזה מש"כ הבית יצחק או"ח סי' ל"ד להסתפק דליכא פטור מקלקל בהוצאה וראיה מר"פ המצניע דחייב בזרק לבית טמא. וביאר כנ"ל דכיון דאין המלאכה אלא המעשה, לא איכפ"ל אם מקלקל.
 
הוצאה דומה לשאר המלאכות שאיסורם בתוצאה
 
ותבט עיני בס' אהל צבי [שבת עמ' שכג] שכתב דדברי ה'משנת שבת' תמוהים מאד, דהא בודאי המלאכת מחשבת של הוצאה היא במה דדעתו להוציא מרה"י לרה"ר ובודאי זה החפצא דהמלאכה במה דהוציא החפץ דהיתה ברה"י לרה"ר ואע"פ דכתב הא"ז דהטעם דהוצאה מלאכה גרועה הוא משום דלא נשתנה דבר בהחפץ היינו רק דמש"ה הוא כחידוש דחייב וא"א ללמוד מיני' תולדות אבל מ"מ ודאי איכא תוצאה במלאכת הוצאה במה דהוציאו לרה"ר וכמו בשאר מלאכות דהתוצאה הוא עיקר החפצא דמלאכה ה"ה בהוצאה ומהיכי תיתי לומר חידוש כזה דשאני הוצאה בזה משאר מלאכות. ומש"כ האבנ"ז דא"צ מתקיים, ביאר שם דכן דרך הוצאה. וכן מש"כ הבית יצחק לדון דליכא פטור מקלקל בהוצאה, ביאר שם הסברא משום דליכא תיקון בגוף החפצא אלא מה דהוא ברשות אחר אבל מ"מ תוצאה איכא גם בהוצאה. וכן מוכרח מתוס' [דף צד ד"ה ר"ש] דהוצאת זב בכיס הוא מלאכה שא"צ לגופה [דף יב] שאינו צריך לכיס עצמו ואפי' למנות ראיותיו או נקיים דצריך הכיס מ"מ א"צ להוצאה זו דה"נ סגי אי יתיב בחד דוכתא עכ"ל הרי מוכח מזה דחפצא דהוצאה הוא מה דהוציא חפץ לרה"ר דאת"ל דגוף המעשה הוא דאסור האיך שייך אצ"ל בהא, דהא הוא עשה מעשה הוצאה ואין התוצאה חלק מגוף המלאכה בכלל וא"כ מה נפ"מ בהא דא"צ הכיס ברה"ר.
 
שיטת האו"ז ור' משה קזיס
 
האור זרוע הסביר את הגריעות של מלאכת הוצאה בכך שאינו עושה שום שינוי בחפץ, ובלשונו: "משום דמלאכה שאינה חשובה היא, כיון דלא קעביד מידי ולא נתחדש כלום ע"י הוצאתו וז"ל משום דמלאכה שאינה חשובה היא דמה מלאכה עשה שהוציאו מרשות, מעיקרא חפץ והשתא נמי חפץ, כך פר"ת ויש בו להאריך עכ"ל.
ונתבאר טפי בחי' רבי משה קזיס [שבת עמ' ה'] 'ותירצו בזה שכל המלאכות האסורות בשבת הן מלאכות חשובות ואין צריך להביא ראיה עליהן ובמה שנמצאות במשכן סגי, כי כלן עושות רושם בדבר שעושין בו המלאכה והוא משתנה ממה שהיה קודם לכן כי הזורע כיון שהניח הזרע תחת הקרקע נעשה מוכן להשתנות ולצמוח בעמדו שם מה שלא היה מוכן לזה קודם כן, וכן החורש והקוצר וכל שאר המלאכות, וגם הצד צבי אע"פ שאין הצידה עושה רושם ניכר בגופו, מ"מ אנו אומרים מסברא שהיא מלאכה כיון שמתחלה היה ברשות עצמו ועתה הוא ניצוד ועומד ביד בני אדם וזה חשוב שינוי בגופו אבל הוצאה מרשות לרשות לא מסתבר שתהיה מלאכה כלל כי מחמת ההוצאה מרשות לרשות אין החפץ משתנה כלל ובהוויתו עומד וכו'' עי"ש עוד.
 
ושיטתם ברורה בגדר הוצאה דכיון שאין נעשה ע"י מה שהוציא רושם בדבר שהוציא ולא נתתדש ע"י הוצאתו כלום, לא הוה מלאכה חשובה והוי מלאכה גרועה.
 
גדר הוצאה אחרי גזירת הכתוב
 
משהבנו את התפיסות השונות במושג 'מלאכה גרועה' יש לדון בגדר הוצאה אחרי שיש גזירת הכתוב המחדשת לנו שאכן היא אסורה. האם מעתה גדרה ככל מלאכות שבת או שמא עדיין הוא בבחינת מלאכה גרועה-פחותה-בלתי-חשובה. אם נאמר שרק טרם גילוי הפסוק הוצאה נחשבת למלאכה גרועה אבל הפסוק העניק לה מעמד של מלאכה רגילה יש לדון טובא במש"כ בחיי אדם הלכות שבת כלל ט סי' יא דדינא דמעשה שבת אסור היינו דוקא בדבר שנעשה מעשה בגוף הדבר שנשתנה מכמות שהיה כמבשל וכיוצא בו אבל המוציא מרשות לרשות שלא נשתנה הדבר מכמות שהיה, אם בשוגג מותר אפי' לו ואפי' בו ביום ואם במזיד אסור אפי' לאחרים עד מוצאי שבת מיד, והביאו בביאור הלכה. והנה הלכה זו יסודה בדברי האור זרוע ורבי משה קזיס ביסוד מלאכת הוצאה דהיא מלאכה שאינה חשובה כיון שאין נפעל כלום בהוצאתו ולכך ס"ל לחיי אדם דכיון דאשכחן בראשונים דהוצאה מלאכה גרועה היא שלא נפעל בה כלל בחפץ, יש לומר דאף לענין דינא דמעשה דשבת קיל. כמו כן נסתפק בבית יצחק [סי' לד] מקלקל בהוצאה מה דינו, אי דומה לכל מלאכת שבת ופטור במקלקל או יש חילוק בדבר וכו'. ושורש הסברא דבכל מלאכה שעושה בגוף החפץ בעינן שיעשה תיקון בגוף החפץ ולא קלקול אבל בהוצאה שאינו עושה פעולה בחפץ ואין זאת המלאכה רק מה שמנענע החפץ ממקום למקום  ומש"ה גם כשהחפץ נתקלקל חייב, עי"ש באריכות.
 
ובפרי מגדים נסתפק בהא דאמרו בגמרא [פ.] 'ואמר רבא, הוציא חצי גרוגרת אחת והניחה וחזר והוציא חצי גרוגרת אחת והניחה, ראשונה נעשה כמי שקלטה כלב או שנשרפה ופטור וכו'' דאפשר דכ"ז דוקא לענין הוצאה דמלאכה גרועה היא אבל בשאר מלאכות של שבת כגון קצירה, אף אם אין חצי שיעור הראשון קיים, אפשר שיהיה חייב על השני, והביאו המנחת חינוך [מצוה ט"ו סק"ז].
 
והנה כל ספיקות אלו יסודם כהבנת האור זרוע ור"מ קזיס דמלאכת הוצאה במהותה מלאכה שאינה חשובה, ומשו"ה סבירא להו להנהו פוסקים דכיון שהיא מלאכה דבמהותה היא פחותה יש לומר דנפקא מינה לדינא לכמה הלכות וכמו שכתבו. אמנם, אם נאמר דמלאכת הוצאה במהותה לא שאני משאר אבות מלאכות, ומה שכתבו הראשונים דהוצאה מלאכה גרועה היינו שהיא מלאכה שאינה ברורה ואין גדרה ניכר אבל חשיבא מלאכה כשאר המלאכות, א"כ אזלו ליה כל הנהו חילוקים שכתבו האחרונים. כך כתב בס' שיעורי מבשר טוב ח"ב סי' כג עיי"ש ועי' גם בשיעורי הגר"א שפירא עמ"ס שבת שיעור ב'.  
 
האם הוצאה מוגדרת כמלאכה
 
יתכן ששאלה זו אם הוצאה היא ככל שאר המלאכות או לא, תלויה בגירסת הגמרא, וכמו שיבואר לפנינו. דהנה, בפרק הזורק [צ"ו ע"ב] איתא 'הוצאה גופה היכא כתיבא? א"ר יוחנן דאמר קרא ויצו משה וכו' משה היכן הוה יתיב במחנה לויה ומחנה לויה רה"ר הואי וקאמר להו לישראל לא תפיקו ותיתו מרה"י דידכו לרה"ר. וממאי דבשבת קאי, דילמא בחול קאי ומשום דשלימא לה עבידתא כדכתיב והמלאכה היתה דים וכו' גמר העברה העברה וכו' מה התם ביום אסור אף כאן ביום אסור ע"כ. כך היא גירסת רש"י בגמ' ולגירסא זו נראה דנאסר על ישראל באותו יום שבת להביא נדבות המשכן מחמת איסור הוצאה ולאו משום דשלימא עבידתא, והוא לימוד לדורות דקרא אתי למיסר הוצאה בשבת.
 
אולם התוס' הביאו בד"ה וממאי דבשבת קאי וז"ל ר"ח לא גריס כל זה וכו' דהא אפילו בחול קאי נפקא ליה שפיר דהוצאה מלאכה היא דהא רחמנא קרייה מלאכה כדכתיב 'ואיש ואשה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקודש ויכלא העם מהביא', אלמא קרי להוצאה מלאכה וכן דריש בהדיא בירושלמי עכ"ל.
 
וכתב בס' ברכת יצחק [עמ"ס שבת עמ' נ] דשתי הגירסאות נחלקו בשאילתא דנן. דלפי ר"ח דילפינן מדרחמנא קרייה מלאכה פשוט דהוצאה נמי הוי מלאכה כשאר מלאכות אבל לגירסת רש"י ז"ל דילפינן ממאי דאסר להו משה במפורש שלא להוציא בשבת מרה"י לרה"ר ולא משום דקרייה רחמנא מלאכה י"ל דהוצאה לאו מלאכה היא כלל אפילו לפי האמת אלא דנצטוו לנהוג בה דיני מלאכה.
 
והוסיף בברכת יצחק שכמחלוקת הר"ח ורש"י  - מחלוקת הרמב"ם והרשב"א: בפירוש המשניות בריש מכילתין כתב הרמב"ם וז"ל ומה שחייבו להתחיל בדין ההוצאה מרשות לרשות וכו' וטעם שני ללמדנו שהיא מלאכה אע"פ שהנראה ממנה אינה מלאכה על כן הקדימה להזהיר עליה לפי שהיא מדרשה אתיא כמו שיתבאר ע"כ. ומבואר ברמב"ם דאע"ג דהנראה הוא דהוצאה אינה מלאכה ובשביל זה נקראת מלאכה גרועה התנא מלמדנו שהיא מלאכה, א"כ אחרי הגזה"כ התחדש דאפילו בלי עשייה בגוף החפץ הוי מלאכה.
 
אולם הרשב"א נראה דס"ל דגם אחרי דילפינן להוצאה מקרא לא מיקרי מלאכה אלא דאית בה דיני ואיסורי הוצאה וז"ל [במס' ביצה דף י"ב ע"א ד"ה ואין עירוב והוצאה ביו"ט] וא"ת ומ"ש משאר אבות מלאכות דישנן ביו"ט כמו בשבת וי"ל דמשום דהוצאה לאו מלאכה היא וחידוש הוא ואי לא כתיבא לא מחייב עלה אפילו בשבת ומשום דכתיבא כדילפינן לה בריש פרק הזורק הוא דמחייב, הא לאו הכי לא ואע"ג דהוה במשכן, והילכך לא גמרינן מינה ליו"ט עכ"ל הרי מבוארת דעת הרשב"א דגם השתא דילפינן להוצאה מקרא, לאו מלאכה היא, ומשו"ה אין למילף יו"ט משבת לענין הוצאה.
 
ובדרך זו צעד גם התוס' הרא"ש בתחילת מסכת שבת, דבכלל ההוכחות דהוצאה הוי מלאכה גרועה כתב 'ועוד אמרינן בפרק קמא דיו"ט ביצה דף י"ב ע"א עירוב והוצאה לשבת ואין עירוב והוצאה ליו"ט והיינו טעמא דאינה חשובה מלאכה וביו"ט כתיב לא תעשה מלאכה עכ"ל. ובהשקפה ראשונה דבריו מעוררים תמיהה. וכי רק ביו"ט כתוב לא תעשה מלאכה ולא בשבת? אלא שכוונתו שמבחינה עקרונית אין הוצאה מוגדרת כמלאכה אלא שיש גזיה"כ שאסורה בשבת [משא"כ ביו"ט].
 
נמשיך את הקו הלאה: אי' בביצה [יב ע"א]  מתקיף לה רבה, ממאי דב"ש וב"ה בהא פליגי [אם אמרינן מתוך לצורך הותרה שלא לצורך] דלמא [הא דפליגי במתניתין אם מוציאין קטן ס"ת ולולב לרה"ר ביו"ט] בערוב לשבת ואין ערוב והוצאה ליו"ט קא מיפלגי וכו'.
ופרש"י "ואע"ג דעיקר הוצאה מויעבירו קול במחנה נפקא לן [שבת דף צו] בא ירמיה ופירש שלא נאסרה אלא בשבת משום הכי קא שרי אבל שחיטה שהיא אב מלאכה ובכלל לא תעשה כל מלאכה היא אימא לך אפילו לב"ה אם הותרה לצורך, לא הותרה שלא לצורך, והך מתניתין אפילו ב"ה".
 
והקשה בס' ברכת מרדכי [שבת סי' א'] שלכאורה הלא גם הוצאה לאחר שחידשה תורה שאסורה שוב היא נכללת בכלל 'לא תעשה כל מלאכה' ואמאי לא תאסר אף ביו"ט מקרא דכל מלאכת עבודה לא תעשו שנאמר ביו"ט. ואעפ"י דירמיה כתב להדיא שהאיסור ד'ולא תוציאו משא מבתיכם' הוא אך כפי שהמשיך הפסוק 'ביום השבת', אכן הא גופא טעמא בעי, אמאי ועל סמך מה ס"ל לירמיה שאין איסור זה נאמר אף ביו"ט.
 
וכתב דע"כ נראה מוכרח מזה דהא גופא הוא חידושו של ירמיה שאמנם אין איסור זה ד'הוצאה' בכלל מלאכה ומה דאסר רחמנא הוא אך עצם השם 'הוצאה' ולא מצד המלאכה כיון שאינה מלאכה אלא מלאכה גרועה. והם הם דברי התוס' שם בד"ה דלמא וכו' ואין ערוב והוצאה ליו"ט, דשאני הוצאה דגרועה היא מכל שאר מלאכות. ויש ספרים דגר' קרא דירמיה ולא תוציאו משא מבתיכם ביום השבת, בשבת אין, ביו"ט לא דממעט לה בהדיא מטעם דהוצאה גרועה היא' עיי"ש דכ"ז בא במוסגר משום דהמהרש"ל לא גריס לה. הרי דאף המיעוט דירמיה הוא משום דמלאכה גרועה היא. וע"כ כמבואר, דאף לאחר הריבוי לחייב על הוצאה בשבת אכתי מלאכה גרועה היא. ולכאורה כיון דחייבה רחמנא, מדוע לא יתחייב גם ביו"ט? ומוכרח מזה, דאף לאחר הריבוי דקרא, אין החיוב תלוי אלא בעיקר שמו ולא מתורת 'מלאכה' אתינן עלה. להכי אינו נכלל בכלל איסורי 'מלאכה' דיו"ט.
 
אבל זה לשון הרמב"ם [בפרק יב מהלכות שבת הלכה ח] "הוצאה מרשות לרשות מלאכה מאבות מלאכות היא, ואף על פי שדבר זה עם כל גופי תורה מפי משה מסיני נאמרו, הרי הוא אומר בתורה 'איש ואשה אל יעשו עוד מלאכה לתרומת הקדש ויכלא העם מהביא' הא למדת שההבאה מלאכה קורא אותה. וכן למדו מפי השמועה שהמעביר ברשות הרבים מתחילת ארבע לסוף ארבע הרי הוא כמוציא מרשות לרשות וחייב".
 
ודבריו צ"ב מה כוונתו ב"ואף על פי" וכו' מאי קא קשיא ליה מה תירץ, ומה דחיפות הדברים לבארם ביד החזקה שלו, מה נפ"מ יש מזה להלכה.  
 
אשר נראה בזה הוא, דמאי דקא קשיא לכאורה הוי דמכיון דהרמב"ם הקדים וכתב ד'ההוצאה היא אב מאבות מלאכות' דבר זה לכאורה צ"ע אמאי לא נימא בהוצאה 'דללאו יצאת' ועדיף מהבערה דקייל"ן לחלק יצאת שהרי ההוצאה 'מלאכה גרועה' היא, א"כ הרי בפשוטו היתה אפשרות לומר דאף לאחר הקרא ד'אל יוציא' אין איסורה מתורת 'מלאכה' אלא 'לאו' מצד עיקר שמה. והוא זה מה ששאל הרמב"ם 'הלא דבר זה נאמר למשה מסיני כשאר גופי תורה' ומנלן שאיסורו נכלל בכלל אב מלאכה.
 
וזה תירץ, דזאת ילפינן מהך קרא ד'אל יעשו עוד מלאכה' 'הא למדת שההבאה מלאכה קורא אותה' וכו' היינו, דלאחר חידושא דקרא, התחדש שההוצאה מלבד שהיא אסורה הרי היא גם מלאכה ואיסורה הוא אמנם מתורת מלאכה כפי שהקדים ואמר שההוצאה היא מאבות מלאכות, עכ"ד ה'ברכת מרדכי' ועיי"ש עוד וינעם לך. ולדרכינו למדנו, שהרמב"ם עקבי בפירוש המשניות שראינו לעיל ובספר הי"ד שראינו זה עתה, שבשני המקומות תפס שהוצאה נכללת בתוך ההגדרה של 'מלאכה' ככל שאר המלאכות.
'מלאכה גרועה' דעת כולם?
 
בתוס' ריש מס' שבועות [ד"ה יציאות השבת] תירצו את קושיית תוספות אצלנו [אמאי צריך למיתני תרתי, של עני ושל בעל הבית] בדרך אחרת וז"ל דאיצטריך לאשמועינן וכו' כה"ג דגופו ברה"י וידו ברה"ר או איפכא לאו דרך הוצאה היא וכו' ע"כ. הרי שתוספות שם לא אימצו את תפיסת התוספות שלנו שהוצאה היא מלאכה גרועה.
 
ואין התוספות בשבועות היחידים במערכה אלא גם בעוד ראשונים לא מצינו סברא זו שהוצאה מלאכה גרועה היא [עי' שו"ת חת"ס או"ח סי' קמ"ז]. ועי' בס' רשימות לב – שיעורי מרן הגאון ר' יצחק הוטנר זצ"ל שענה על ראיותיו של תוספות אצלנו להוכיח שהוצאה היא מלאכה גרועה.
 
עיין עוד בס' יאיר אור סי' ה, משאת משה [עמ"ס שבת ס' לז אות ה], נתיבות העיון עמ' ס', אמרי צבי סי' ט, אור שמח פ"ד מהל' יו"ט, שיעורי הגר"א שפירא עמ"ס שבת ועוד ועוד ועוד.
 
סיימתי כ' כסלו התשע"ג
 
גבעת זאב החדשה שכונת אגן האיילות ת"ו
 
ברוך הנותן ליעף כח ולאין אונים עצמה ירבה!!