מאת ידיד נפשי הרב ר' זאב רייניץ שליט"א
ראיתי שהאחרונים מציינים לדברי הגמרא בחולין (צה ע"ב), "תניא רבי שמעון בן אלעזר אומר בית תינוק ואשה אף על פי שאין נחש יש סימן אמר ר' אלעזר והוא דאיתחזק תלתא זימני דכתיב יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו", כלומר שהאיסור מעונן הוי דוקא לגבי הנהגות בימים ובזמנים מסויימים שאין בהם טעם לנהוג כך מלבד עצת המעונן. משא"כ בזמנים שכבר איתחזק בהו שאין להם סימן טוב לישראל. וזה כעין מש"כ תוס' בתענית שם לבאר מימרא דרב פפא, "משום דאמר לעיל מגלגלין חובה ליום החייב" - שימי חודש אב נחשבים "יום החייב" מפני הפורענות שאירעו בימים אלו ר"ל.
ופעם ראיתי הצעה בדעת הרמב"ם בנושא זה, שאולי אפשר לומר שמפני קושיא זו לא הביא הרמב"ם (בפ"ח מהל' תעניות) את המימרא דרב פפא במלואה להלכה, אלא כתב רק ש"משמנכנס אב ממעטים בשמחה", מפני שבהמשך דברי רב פפא יש חשש איסור מעונן לדעת הרמב"ם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה