מנחת אשר במדבר סימן א אות א ...הנה מאלו הסוגיות ידענו דאסור למנות את ישראל וחשש הנגף שיש במנינם, ברם כד נעיין בספרי הראשונים מוני המצות לדורותיהם נמצא שלא העתיקו איסור זה דאין מונין את ישראל בכלל מנין המצוות וכבר עמד ע"ז בספר באר שבע...ובדברי רבותינו האחרונים מצינו ג' תשובות בדבר: א. בשו"ת פני מבין כתב דאין בזה לאו גמור כי אם מידת חסידות ולכך לא נשנית בספרי המצות...ב. ובתשובות חוות יאיר (סי' ט') כתב דאין האיסור למנות את ישראל דבר תורה כי אם מדברי קבלה וכ"כ בספר עין זוכר להחיד"א...וכ"כ הר"י פרלא...ואכן בסוגיית הש"ס דיומא לא הביאו לקראי דאורייתא בשורש איסור זה אלא דברי נביאים...ג. בספר דברי אמת כתב דאין איסור זה אלא כלאו הבא מכלל העשה דמצות נתינת מחצה"ש ומשו"בהלא מנאו הרמב"ם דלא מנה במנין התרי"ג כי אם עשין ולאוין המפורשין בקרא...
מנחת אשר במדבר סימן א אות א
השבמחק...הנה מאלו הסוגיות ידענו דאסור למנות את ישראל וחשש הנגף שיש במנינם, ברם כד נעיין בספרי הראשונים מוני המצות לדורותיהם נמצא שלא העתיקו איסור זה דאין מונין את ישראל בכלל מנין המצוות וכבר עמד ע"ז בספר באר שבע...ובדברי רבותינו האחרונים מצינו ג' תשובות בדבר: א. בשו"ת פני מבין כתב דאין בזה לאו גמור כי אם מידת חסידות ולכך לא נשנית בספרי המצות...ב. ובתשובות חוות יאיר (סי' ט') כתב דאין האיסור למנות את ישראל דבר תורה כי אם מדברי קבלה וכ"כ בספר עין זוכר להחיד"א...וכ"כ הר"י פרלא...ואכן בסוגיית הש"ס דיומא לא הביאו לקראי דאורייתא בשורש איסור זה אלא דברי נביאים...ג. בספר דברי אמת כתב דאין איסור זה אלא כלאו הבא מכלל העשה דמצות נתינת מחצה"ש ומשו"בהלא מנאו הרמב"ם דלא מנה במנין התרי"ג כי אם עשין ולאוין המפורשין בקרא...