בגמ' ב"ב [פא] מבואר שמהפסוק 'אשר תביא מארצך' דרשינן שחיוב הבאת ביכורים הוא רק במי שיש לו קרקע בא"י ובה פירות אבל מי שקנה אילן בלא הקרקע פטור לדעת חכמים מהבאת ביכורים. ונאמר שם בגמ' שאם קנה ג' אילנות הדין שקנה גם הקרקע שתחתיהם, וממילא חייב בביכורים אבל אם קנה רק ב' אילנות יש ספק אם קנה הקרקע, ולכן אע"פ שבדיני ממונות אינו זוכה בקרקע כיון שהמוכר מוחזק וא"א מספק להוציא מרשותו מ"מ כיון שיש צד שזכה בקרקע ונחשב 'אשר תביא מארצך' חייב מספק בבכורים אלא שאינו קורא הפרשה מחמת הספק.
והדבר צריך תלמוד, מ"ט חייב להביא ביכורים, והרי מאחר וקיי"ל דמכח הדין של המוציא מחבירו עליו הראיה זוכה המוכר בקרקע א"כ נחשב כהכרעה ודאית, שהקרקע של המוכר ויכול המוכר לקדש אשה בקרקע, וכמבואר להדיא כ"ז בסוגית תקפו כהן [ב"מ ו] דאם לא מהני תפיסת הכהן יכול בעל הספק בכור שהוא המוחזק להכניסו להתעשר וחל עליו מעשר
בתורת ודאי דאל"כ הו"ל עשירי ספק ואינו מעשר כלל.
בתורת ודאי דאל"כ הו"ל עשירי ספק ואינו מעשר כלל.
וצ"ע
עי' חמדת שלמה או"ח ח"א סי' א', קהלות יעקב ב"מ סי' י"א, שו"ת חלקת יואב יו"ד סי' כ"ב ועוד ועוד
לזכות כ"ק אדמו"ר שליט"א
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה