"ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם וכו' וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך למען ירבו ימיכם וימי בניכם"
בנחלת צבי יו"ד סי' רמ"ה מ"ג הקשה קושיא גדולה, דהנה מפורש כאן בבתובים מתן השכר על המצוות האמורות בפרשה, ונחלקו בשבת [לב] אם קאי על מצות מזוזה דכתיב לפניו וכתבתם על מזוזות ביתן ובשעריך או דקאי גם על תלמוד תורה דכתיב לפני פניו ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם. וא"כ נמצא דלדעת חד מ"ד בסוגיא דשבת שם למדנו דמתן שכרה של מצות תלמוד תורה כתוב בצידה.
ומעתה הקשה על מה שכתב הרמ"א יו"ד שם ס"ד בשם הגהות מימוניות, דכופין כל אדם לשכור מלמד לבנו, ואם אינו בעיר ויש לו נכסים ואי אפשר להודיעו יורדין לנכסיו ושוכרין מלמד לבנו. וקשה, דהלא אמרו בחולין ק"י דכל מצוה שמתן שכרה כתוב בצידה, אין כופין עליה, וא"כ היאך כופין על מצות לימוד בנו ועי' בחשבונות של מצוה מצוה תי"ט, ובפחד
יצחק שבועות סי' י"ט ערוך השלחן ס' רמ"ה סי"א. ועדיין צ"ע מאד.
יצחק שבועות סי' י"ט ערוך השלחן ס' רמ"ה סי"א. ועדיין צ"ע מאד.
לזכות אברהם מרדכי בן נעכא גיטל להצלחה בכל הענינים
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה