יום חמישי, 22 באוגוסט 2013

בירך על פירות האילן בורא פרי האדמה

במשנה בברכות [מ] איתא, בירך על פירות האילן בורא פרי האדמה, יצא. ובגמ' שם איתא, מאן תנא דעיקר אילן, ארעא היא? אמר רב נחמן בר יצחק, ר' יהודה היא, דתנן יבש המעיין ונקצץ האילן מביא ואינו קורא. ר' יהודה אומר, מביא וקורא. ומבואר מדברי הגמ' דלת"ק דפליג על רבי יהודה וסובר דביבש האילן מביא ואינו קורא, א"כ עיקר אילן אינו הקרקע ולכן
מי שבירך על פירות האילן, בורא פרי האדמה לא יצא.

וצ"ע דאיך יתכן לומר שת"ק דרבי יהודה סובר דעיקר אילן אינו הקרקע ולכן המברך על פירות האילן בורא פרי האדמה לא יצא, והרי מקרא מלא שנינו 'הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה', וא"כ חזינן דאף דבכורים הוא מז' מינים שרובם פרי האילן מ"מ נקראים פרי האדמה.
 
עי' רש"ש על אתר ובתורת משה פ' כי תבוא 
 
לע"נ אסתר בת שמואל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה