יום שני, 5 באוגוסט 2013

מה הפשיטות שאפשר להביא מנחות ממינים גרועים?


תנינן בביכורים א' ג' - אין מביאים בכורים חוץ משבעת המינין לא מתמרים שבהרים ולא מפירות שבעמקים. ובמנחות [פ"ד:] אמר עולא אם הביא [ממינים גרועים] לא קידש. איתיביה רבי אחא בר אבא לרבה, [נאמר בפרשת שתי הלחם] קרבן ראשית – שתהא ראשית לכל המנחות... ומנין שתהא קודמת [שתי הלחם] לבכורים ת"ל .... ואין לי אלא בשדה, מנין לרבות [שקודם שתי הלחם לפירות שעלו מעצמם] שבגג ושבחורבה ושבעציץ ושבספינה? ת"ל ביכורי כל אשר בארצם.... קתני מיהא שבגג שבחורבה שבעציץ ושבספינה [ואף שודאי אינו מן המובחר]? סיפא אתאן למנחות [שגם מנחות הקרבים מחיטים אלו לא יקרבו קודם העומר].... ושם בהמשך יש מחלוקת בין ר' יוחנן ור"ל, ר"י אמר אם הביא לא קידש [כדעת עולא], ר"ל אמר אם הביא קידש [אף שאין שזה לכתחילה, והטעם משום שביכורים] נעשה ככחוש בקדשים [שאינו מן המובחר שחל בדיעבד]. שואלת הגמרא - בשלמא ר"ל כדאמר טעמא [דנעשה ככחוש בקדשים], אלא רבי יוחנן מ"ט [שלא קדוש אפילו בדיעבד]... אמר קרא 'מראשית' ולא כל ראשית, 'מארצך' ולא כל ארצך [למעט שאין מביאים מפירות שאינם מובחרים].

והקשה בס' טה"ק שכאשר הקשינו על עולא מברייתא, תירצנו דהא דקתני שבגג וכו' קאי אמנחות, ואיך אומרים שמנחות אפשר להביא גם מגג וחורבה ובכורים אי אפשר להביא, הרי עדיין לא ידעינן הילפותא דאמר רבי אליעזר אליבא דר"י מארצך ולא כל ארצך וא"כ ע"כ דטעם דעולא מסברא דבעינן שיביא בכורים מהמובחר וא"כ אמאי בבכורים זה מעכב, ובכל המנחות זה אינו מעכב?
 
לע"נ ר' אלכסנדר זושא בן ר' יוסף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה