יום שבת, 16 בדצמבר 2017

קדיש יתומה

מהאתר אפשר לחשוב אחרת

ביום חמישי האחרון, נערך טקס הדלקת נר חנוכה (מוקדם) בבית הלבן בהשתתפות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בתו איוונקה וחתנו ג'ארד קושנר וילדיהם. את הטקס ערך השנה הרב האורתודוקסי – מאיר סולובייצ'יק. בדברים שנשא בטקס הביע הנשיא טראמפ את הערצתו לעם היהודי לדורותיו, ואף השתמש כלפי העם היהודי בביטוי "אור לגוים". בנוסף הזכיר הנשיא את שמחתו שלו ושל היהודים בעולם מהכרזתו והכרתו בירושלים כבירת מדינת ישראל.

בשעה של קורת רוח יהודית זו, אנו נזכרים בפארסה שהתקיימה לפני שנתיים בהדלקה המסורתית המתקיימת בבית הלבן במעמד נשיא ארה"ב מר ברק (חוסיין) אובאמה, כאשר הדליק נשיא המדינה מר ראובן (רובי) ריבלין נר רביעי של חנוכה, לקול ברכתה של הרבה הרפורמית שעידכנה את נוסח הברכה; 'שעשה ניסים לאימותינו ולאבותינו'.

* * *

בעת האחרונה, יש לה לתנועה הרפורמית, עדנה, והיא רושמת שוב ושוב הצלחות לא מבוטלות.

כדוגמא, ניתן למנות את הישגי התנועה בתחום התפילה בכותל.

מזה תקופה ארוכה, מתכנסות 'נשות הכותל' בכל ראש חודש, [לפי קביעות החודשים האורתודוקסית, המיושנת], לתפילה חגיגית.

התפילה נפתחת ב'ברכות השחר'. ארגון 'בנות אמונות' יזם כי כל אחת מהמשתתפות מברכת בקול רם את הברכות; 'הנותן לשכויה בינה', 'פוקח עיורות', 'זוקף כפופות', ו'המכין כפכפי אשה', כדי לזכות את הרבות בעניית 'אמן חטופה' ו'אמן קטופה'. ועת רצון מיוחדת היא שעת אמירת ברכת 'שעשני כרצוני'.

אחר ברכת עטיפת טלית, ועניית 'אמן עטופה', כולן שרות ביחד, [לפי הלחן המסורתי הזכור לכולן מגן אליזבת], 'גברת עולם', ו'ידידת נפש', ותיכף אח"כ אחת מהיתומות ['חברה קדישה'] אומרת 'קדיש יתומה', והציבור עונות אחריה 'אמן יתומה'.

אחר 'ברכת כוהנות' מתחילה קריאת התורה. על יד התיבה עומדות הרבה, הקוראת בתורה, והגבאית מכריזה על העולות המכובדות בעליה לתורה, ובסיום הקריאה, כמובן גם; 'תעמוד המגביהה והגוללת'.

במנין האשכנזי-ליטאי, ההגבהה אחרי הקריאה. במנין הספרדי והחסידי, ההגבהה קודם הקריאה.

בפרשת בראשית, כאשר ההגבהה נהפכת לקשה ואתגרית, בגלל עומס היתר הנרשם בצד שמאל של המוצר, מתכבדת להגביה את הספר, אלופת העולם בהרמת משקולות, [סגנון דחיקה, לא הנפה] נורקאן טיילן מטורקיה. לקיים מה שנאמר; 'אשר בחר בנו מכל העמים, ונתן לה את תורתו'.



* * *

גם מעמדי הכנסת ספרי תורה של התנועה הרפורמית, זוכים בזמן האחרון להתעניינות ציבורית הולכת וגדלה.

הספר תורה הנכתב על נייר נטול עץ [לא לפגוע ביערות הגשם בברזיל], נייר הנושא תו-תקן בדמות השפן החביב [ככל הידוע עד כה, הוא אינו קרוב משפחה של זה הרץ בבוקר אל הגן], ולצידו אישור 'לא נוסה על בעלי חיים', הספר עובר(ת) סמוך לסיום ההדפסה אל מעונות רבות התנועה וגדולות הדור, על מנת לכבדן להשלים את כתיבת האותיות, ולהתברך מפיהן לישועתה והצלחתה.

התהלוכה החגיגית נקבעת בתיאום מראש עם 'נשות הכותל', כדי שלא יווצר מחסור בטליתות לנושאות הספר, והיא עוברת ברחובות העיר, כשארבע מקלות מטאטא תומכות בחופה, – טלית בגווני ורוד ואפרסק – לקול שירת 'כי הן חיינו ואורך ימינו ובהן נהגה יומם ולילה', 'עדות ה' נאמנה, מחכימת, מחכימת פתיה', ו'כי לה' המלוכה ומושלת בגוים', כאשר זקנים חסודים וצנועים עומדים בצידי הדרך וזורקים סוכריות על המשתתפות, כשעיניהם זולגות דמעות התרגשות.

כשספר התורה מגיע להיכל, מוסטים הוילונות בעזרת גברים כדי לאפשר לצפות את כניסתה של הרבה הראשית המתקבלת בשירה אדירה של; 'צדיקה כתמר תפרח', 'ימים על ימי מלכה תוסיף שנותיה לדור ודור'. או אז המשתתפות פוצחות באמירת 'מזמור לשרה. שרה שרה שיר שמח', פסוק אחר פסוק, חזנית וקהל, ושירת; 'שאו שערים ראשיכן ותבא מלכת הכבוד'.

* * *

מועצת החכמים והחכמות בכינוס היסטורי ומיוחד המשותף עם מועצת גדולי/ות התורה של התנועה הרפורמית, אשר התכנסה בשבוע שעבר, החליטה על עדכון ברכת הדלקת נרות של חנוכה.

'ברוכה את ה' אלוקינו מלכת העולם שעשית ניסים לאימותינו בימים ההם בזמן הזה'.

* * *

'יוניות נקבצו עלי, אזי בימי חשמניות, ופרצו חומות מגדלי, וטימאו כל השמנות'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה