יום שני, 26 בפברואר 2018

קושיא על משלוח מנות






הקושיא היא איננה למדנית. אינני למדןJ. הקושיה היא מעשית-אקטואלית. כוווולנו אוהבים את ילדינו. לא יעלה על הדעת שנרעיל ח"ו את אהובי נפשנו. כמובן. פשוט ואין צריך לומר. איננו מטורפים אלא אנשים רציונליים ואינלגנטיים. הודו לה' כי טוב שנתן לא רק לשכוי בינה אלא גם לנו. והנה, ידוע שסוכר הוא רע לגוף. זה לא סוד. הנה חלק מהנזקים:

מתוך מאמר: רובנו יודעים שצריכת סוכר מוגזמת עלולה לגרום להשמנה, אולי לכולסטרול גבוה ולסוכרת, אבל לצריכת הסוכר יש עוד הרבה נזקים וחלקם חמורים מאוד. כאשר הסוכר הלבן תופס חלק כזה משמעותי בתפריט שלנו ובתזונת ילדנו, חשוב להכיר את כל הנזקים כתוצאה מצריכת סוכר מוגזמת. בעיני הנזק החמור ביותר הוא ההתמכרות שלה גורמת צריכת הסוכר הלבן. ככל שנרבה בצריכת הסוכר, כך נאבד עם הזמן (וזה תהליך מהיר) את השליטה והבחירה על המזונות שנכנסים לגופינו. הנה פירוט המסקנות על נזקי צריכת הסוכר כפי שהתגלו במחקרים:

צריכת סוכר עלולה לגרום לסחרחורות, כאבי ראש ומיגרנות.
צריכת סוכר עלולה לגרום נזק ללבלב.
צריכת סוכר עלולה לדכא את מערכת החיסון ולפגוע ביכולת הגוף להתמודד נגד מחלות מדבקות.
הסוכר הלבן מהווה מזון לחיידקים, וירוסים ופטריות ותורם להתרבותם.
סוכר מהווה מזון לתאים סרטניים ויש לו קשר להתפתחות מחלות סרטן.
סוכר ממכר.
צריכת סוכר עלולה לגרום למוות של תאים.
סוכר עלול לגרום לדיכאון.
צריכת סוכר עלולה לגרום להיפראקטיביות, עצבנות, ישנוניות וקשיים בריכוז אצל ילדים.
סוכר עלול לפגוע בראייה.
צריכת סוכר עלולה לגרום להזדקנות מוקדמת.
סוכר עלול לפגוע בשלמות כלי הדם.
סוכר עלול להגביר את הסיכון לשיגדון ולאלצהיימר.
צריכת סוכר עלולה לגרום להשמנה, יתר לחץ דם, הגדלת כמות השומן בכבד, סוכרת ולהיצרות עורקים.
סוכר עלול לגרום להזדקנות העור.
סוכר עלול לגרום לחוסר איזון הורמונלי.
סוכר עלול להביא לירידה ביכולות הלמידה.
צריכה מוגזמת של סוכר קשורה להתפתחות התנהגות אנטי-חברתית.
צריכת סוכר רבה עלולה להביא להפחתת היציבות הרגשית.
סוכר עלול לגרום לדלקת חניכיים ולריקבון של השיניים.
סוכר עלול לגרום לסכרת.

אלו הם רק חלק מנזקי צריכת הסוכר הלבן.
מחקר חדש טוען שסוכר גורם לנזק בהיקף של עישון סיגריות.
אני לא מכיר אף מאכל שמכיל 70 חומרים מסרטנים ו-350 חומרים רעילים כמו שיש בסיגריה אחת, ובכל זאת מחקר מעניין ע"כ.



וכאן אני שואל – איך אפשר להאכיל לילדינו [ולעצמנו] כמויות אדירות של ממתקים?? אני הורה כבר 22 שנה ואין לי מעט שליטה על מה שנכנס לפיות של ילדי, כי כל החברה משופעת ממתקים. אי אפשר להילחם בחברה. מהגן והלאה, יש כל הזמן ממתקים. אמא של שבת – ממתקים לכולם. פרסים? ממתקים. הילד משחק אצל חבר – ממתקים. קידוש – ממתקים. מסיבות, בר מצוות, ימי הולדת – ממתקים. כל הזמן ממתקים. אנחנו הרי מחנכים להימנע מפעולות שמספקות לנו ריגוש זמני או הנאה רגעית כדי להשיג ערכים נעלים יותר של ריסון עצמי, שליטה על יצרים, והנאה רוחנית אמתית-נצחית. ובאמת מה שאסור, אנחנו נמנעים. ברוך ה'. אבל אנחנו גם נותנים לילדים שלנו את הזיוף של שתי השניות שהסוכרייה נמצאת בפה שגובה מחיר של היזק לגוף. איך אפשר/מותר להזיק לגוף שלנו לטווח ארוך תמורת שניות של הנאה??

יש לי שאלה – ה' רוצה שנאכל מאכלים שיזיקו לגוף שלנו כאשר יש בהישג יד מאכלים בריאים??   



מה אומר הגאון הצדיק, הנשר הגדול, גדול הדורות, מורינו ד"ר רמב"ם זצוק"ל?: בהלכות דעות פרק ד' הלכה א' כותב: "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדים את הגוף עכ"ל.

אינני אומר להיות קיצוני ולהינזר לגמרי ממאכל לא בריא [אם כי זה היה נפלא – אבל כשם שמצוה לומר וכו' כך מצוה לא לומר וכו'] אבל קצת קצת למעט את הכמות.

משלוח מנות? לא כתוב בשום מקום – "מצוה לתת שתי מנות הגורמות לסוכרת, היפראקטיביות, חורים בשיניים ועוד מרעין בישין". אפשר לתת בריא – לא?

יש אולי ואמרים  "שטויות. הרופאים מבלבלים את השכל. תאכל נורמלי, מה שטעים, והכל יהיה בסדר. הסבתא שלי אכלה רק שוקולוד ועוגה שלש ארוחות ביום והיא נפטרה בגיל מאה וארבע בשיא הבריאות תוך כדי ריצת מרתון". נפלא מאד. וברוך דיין האמת. השאלה אם אין כאן אולי תערובת של יצר הרע ותאוות אכילה שמעורבים בתגובה כזאת.

באנגלית קוראים לכל החטיפים למיניהם "junk food"מאכל זבל. ולמרות זאת – אנשים זוללים אותם. איך אפשר להכניס מה שאני עצמי מגדיר כjunk לתוך הגוף שלי??

משקאות ממותקים? הם טובים מאד. אם יש סתימה בכיור, תשפוך את זה וכל הכימיקלים ינקו לך את הסתימה. אבל בגוף??? הכלי היחיד שיש לנו לעבוד את ה' לאורך ימים??

אם אני טועה – אשמח לשמוע תגובות הקוראים.

אני מאד ממליץ על ספרון קטן של הרב יחזקאל אסחייק שליט"א [מקורבו של הרב שך זצ"ל] "חיים בריאים כהלכה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה