יום רביעי, 22 בנובמבר 2017

הבדל דרגאי בלבד



התעלותו של העולם בא בזמן שמבינים את כל ההבדלים להבדל דרגאי וממילא אע"פ שהם מובדלים הם ג"כ מחוברים ואפילו ההבדל בין ישראל לעמים הוא ג"כ דרגתי וכל הדרגות צריכות ומוכרחות להמצא לפי שאפשר וטועים וממילא ובזמן שאין הביאור של ההבדל מובן כל צרכו וטועים בביאורו מחייבת טעות זו שנאה בעולם, היא וכל תולדותיה, וממילא נצמח מזה כל מריבה וקטגוריא שבין איש לרעהו ובין קהלה לקהלה ובין עיר לעיר ובין מדינה למדינה, וכל מה שהטעות יותר נתעה יותר גדולה היא השנאה ויותר גדולים המה התוצאות המרות הבאות לרגלה עד שלפעמים מגיע הדבר לידי תסיסה עולמית וחרב איש ברעהו וכל העולם כולו מתגולל וכל מה שהטעות מתמעטת ככה מתמעטת השנאה וכל תוצאותיה וממילא מחייב זה לכל דבר אין כלל הבדל החלטי והעיקר יש לידע כי מציאות נכונה והגדה מיוחדת ושוב אין כלל מקום לשנאה על מה שתחול. 

זהו החזיון של יעקב אבינו ע"ה שהראו לו סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה גילו לו בזה שאין שום הבדל החלטי שהכל משולב בסולם אחד וההבדל הוא הבדל דרגאי שזה ראש וזה סוף אבל מכל מקום הסוף נעוץ בראש. והוא ג"כ ענין אברהם אבינו שנטל עצה על המילה עם ענר אשכול וממרא ומשובח הוא ממרא שנתן לו עצה על המילה. שלכאורה הדבר זר מאד מה היה לאברהם להמלך על מצוה שצוהו ד'? אבל הענין הוא לפי שעל ידי המילה הנם מתבדלים מכל עם ולשון ואם לא יהיה מושג ההבדלה מובן די באר, היה משריש זה רעות רבות שנאה וכל תוצאותיה המרות. על כן הלך אברהם להמלך עמהם להסביר לפניהם ענין ההבדלה הזאת איך שאיננה הבדל החלטי אלא הבדל דרגאי כמו מדרגות שעולים מזו לזו וישראל הם יהיו עליון על כל גויי הארץ שכל ההשפעה שתבא בעולם תהיה על ידם אבל דוקא על ידי זה תהיה תעודה מיוחדת לכל עם ועם. והם גם הם מהשליבות שבסולם אלא שהם תחתונים וישראל עליונים ומושג כזה כשמתבאר היטב בלבות הישנים מתבסס העולם על מעמדו הנכון ואיש על מקומו יבוא בשלום ואין שום שנאה ואין שום תחרות קטטה ומריבה וקנאה והכל על מקומו יבוא בשלום הכל שמחים לעשות רצון קונם פועל אמת שפעולתו אמת.

ועתה הננו מצפים עד "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ד' אל בית אלקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" הוא היעוד על הכרת התעודה שכל אחד יכיר מקומו וישתדל להבליטו ולחברו עם הסולם הכללי שאי אפשר לעלות ובראשו דוקא עם חיבור כל השליבות ויכירו אז כל העמים כולם ויסכימו על זה בנפש חפצה כי תוכן מצבם ומהותם תלוי לפי ערך גדלותם של ישראל וכל מה שישראל יותר גבוה מתגבהים עמו כל העמים וכל העולם כולו אלא שישראל הם תמיד במעלה יותר גבוהה מהם וזהו האושר של כל ההויה וכל העולמים כולם.


[ספר רזי לי עמ' קכ"א- קכ"ב]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה