יום ראשון, 1 במאי 2011

הערה בדין אמן יהא שמיה רבא וברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד

הערה בדין אמן יהא שמיה רבא וברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד


מסופר במסכת פסחים [נ"ו] שלפני מותו של יעקב אבינו הוא דאג שמא יש בזרעו פסול, ובניו אמרו לו שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד והוא ענה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, שואלת הגמרא, מה נעשה, נאמר בשכמל"ו – משה לא אמרה! לא נאמר – יעקב אמרה ולכן הפשרה היא לאומרה בחשאי, עיי"ש. ובתרגום ירושלמי כתוב שיעקב ענה 'יהא שמיה רבא מברך לעלמי עלמין'. חזינן שהתרגום של 'ברוך שם' וכו' הוא 'יהא שמיה רבא'.

והתקשיתי לפי זה, מה ש'ברוך שם' אומרים בלחש כדאי' שם בגמרא, ואילו יהא שמיה רבא צריכים לומר בקול רם, ומאי שנא?

ולאחר החיפוש מצאתי מה שתירץ הגר"מ שטרנבוך שליט"א [בשו"ת תשובות והנהגות ח"ה סי' ל"א], ע"ש. ועי' גם בצל"ח בגמרא שם.

מסופר במסכת פסחים [נ"ו] שלפני מותו של יעקב אבינו הוא דאג שמא יש בזרעו פסול, ובניו אמרו לו שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד והוא ענה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, שואלת הגמרא, מה נעשה, נאמר בשכמל"ו – משה לא אמרה! לא נאמר – יעקב אמרה ולכן הפשרה היא לאומרה בחשאי, עיי"ש. ובתרגום ירושלמי כתוב שיעקב ענה 'יהא שמיה רבא מברך לעלמי עלמין'. חזינן שהתרגום של 'ברוך שם' וכו' הוא 'יהא שמיה רבא'.

והתקשיתי לפי זה, מה ש'ברוך שם' אומרים בלחש כדאי' שם בגמרא, ואילו יהא שמיה רבא צריכים לומר בקול רם, ומאי שנא?

ולאחר החיפוש מצאתי מה שתירץ הגר"מ שטרנבוך שליט"א [בשו"ת תשובות והנהגות ח"ה סי' ל"א], ע"ש. ועי' גם בצל"ח בגמרא שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה